Brev:
Renlighed - 3 år, 1 mdr.
21. juli 2007
Alder:
3 år, 1 mdr.
Renlighed  - 3 år, 1 mdr.
Kære Helen
Først tak for dit svar på mit sidste spørgsmål. Det var meget brugbart :-)
Mit problem denne gang handler igen om vores søn på nu 3 år og 1 måned.
Vi bor i Tyskland, og her skal han starte i børnehave om en måned. Hernede er det imidlertid sådan at børnehavebørn SKAL være renlige, så da vi for nylig var til samtale hos dem, og vi fortalte at han ikke var renlig endnu og vi ikke syntes han var parat, så sagde de, at det måtte vi få gjort ham inden han skulle starte.
Vores søn har slet ikke vist interesse for at ville sidde på toilettet (vi har købt et sæde for 6 mdr. siden), og når vi tidligere har spurgt ham, om han ville have bleen af og prøve at sidde på toilettet, så har han decideret stejlet. Heller ikke i den dagpleje han går i, har de kunnet få ham til det.
Han er på det stadie nu, hvor han godt kan mærke i det øjeblik han tisser eller har afførring, og kan godt finde på at sige: "Nu tisser jeg".
Jeg har læst mig til, at før de er klar til at smide bleen, så skal de kunne melde ud INDEN de laver i bleen, så derfor har vi slet ikke tænkt at vi skulle igang med pottetræning endnu.
Ydermere står vi overfor flytning til en anden by. Min mand er startet arbejde i den anden by, og bor derfor på hotel der. Vores to børn og jeg er så ca. to dage om ugen på det hotel, og en gang om ugen tager min mand hjem og er sammen med os hjemme i vores hus, så det er maksimalt 3 dage om ugen han ser sin far, som han er vandt til at se hver dag og er meget knyttet til.
Sådan vil vores uger forløbe indtil vi har fundet et hus i den anden by eller senest til når vores søn skal starte i børnehave der (så må vi finde en midlertidig lejlighed indtil vi kan flytte ind i et hus).
Alt i alt er hans liv lige nu slet ikke som det plejer, og der vil blive mange ændringer den næste tid. Det er endnu en grund til, at vi slet ikke synes det ville være hensigtsmæssigt at begynde at tage hans ble.
På trods af disse overvejelser har vi alligevel valgt at følge børnehavens politik og prøve at gøre ham renlig. Da min mand pt. er væk med sit arbejde i 12 dage, er det mig der alene har stået med udfordringen, da vi mente de næste to uger trods alt ville være de mest stabile inden børnehavestarten, da vi er i vores nuværende hus og han er hos sin vante dagplejer.
Vi talte meget med ham om de i dagene op til at vi fjernede bleen, og han virkede egentlig sådan lidt ok med det. Vi fortalte ham, at når man skulle starte i børnehave, så skulle man ikke længere bruge ble. Nu har han gået uden ble i dagtimerne (undtagen middagsluren) i 4 dage, og jeg synes slet ikke, det er gået godt.
Jeg har ca. en gang i timen taget ham med ud på toilettet og sagt, at nu skulle han sætte sig på potten, og så har han da også tisset, men han har ikke en eneste gang kommet og sagt, at nu skulle han tisse eller lave stort. Derfor har han haft mange uheld, for hvis han har skullet tisse på et tidspunkt hvor jeg ikke lige har sat ham ud på potten, så har han bare gjort det, og så efterfølgende kommet og sagt, at han havde tisset i bukserne.
Det er heller ikke velvilligt han er gået med ud på potten, så det bliver sådan lidt en lang overtalelse fra min side eller en aftale om, at når vi lige har lavet det og det, så går vi på toilettet.
Mht. afførring, så har han slet ikke lavet det på potten, men kun i bukserne. Han har ca. haft 4-5 uheld om dagen i alt med tis og afføring, og det er helt tydeligt, at han ikke bryder sig om det. Jeg tror simpelthen ikke han kan mærke trangen. Hver morgen, når jeg tager natbleen af ham, siger han, at han vil have en ny ble på.
Han har idag været henne hos sin dagplejer, hvor han har haft ligeså mange uheld, og da han kom hjem derfra, så stejlede han helt over at skulle på potten. Jeg tror, at det har været enormt belastende for ham, at skulle være derovre med de andre børn, og så gå og tisse og lave i bukserne. Hans total stejlen tager jeg i hvert fald som et tegn på, at det hele har været et nederlag for ham.
Jeg er lidt i vildrede nu, for jeg har læst, at hvis man først har taget bleen, så må man IKKE putte den på igen, men jeg synes simpelthen det er synd for ham, at han skal gå og tisse og lave i bukserne og føle det nederlag hver gang, for han kan jo godt fornemme, at vi gerne vil have, at han bruger potten. Jeg tror dog kun han gør det for at behage os, og ikke fordi han er interesseret i det eller motivet til det. For ikke at sige fysisk klar til det.
Jeg synes ikke det kan være rigtigt at børnehaven bare kan diktere, at nu skal han ikke bruge ble mere. Det er jo helt individuelt fra barn til barn, hvornår de er klar til det, og det er mit indtryk, at det slet ikke er unormalt, at et barn stadig bruger ble, når det starter i børnehave.
Når det er sagt, så føler jeg mig godt nok helt alene med at have et barn på 3 år, der bruger ble hernede.
Nå, men de tyskere er jo en helt anden diskussion :-)
Jeg håber du kan hjælpe mig med, hvad vi skal gøre nu.
Venlige hilsner.