Svar: Renlig - men ikke med afføring

17. juli 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lene

Det er meget normalt at børn bliver renlige med vandladning før de bliver det med afføring og jeres datter er endnu ikke så gammel, så på den måde synes jeg ikke det du fortæller lyder problematisk.

Nogle børn har meget svært ved at lave afføring på potte eller toilet. De ser det som en del af dem selv og kan ikke rigtig forlige sig med at det skylles ud i kloakken. Måske er det sådan jeres datter har det.

Det er en proces som man skal igennem og netop med afføring kan nogen børn godt finde på at gå afsides, når de fornemmer at det er på vej og så efterfølgene komme og fortælle at nu har de lavet i bukserne, andre børn kommer og beder om at få en ble på og så laver de i den.

Jeg tænker det er meget vigtigt at I ikke gør for stort et nummer ud af det, men naturligvis forsøger at opmuntre jeres datter til at forsøge at lave på toilettet.

Da hun har afføring ca en gang ...

Annonce

... dagligt, så kan I måske nogenlunde regne ud hvad tid på dagen det er og så opfordre hende til at gå på toilettet og når hun sidder der så opfordre til at presse lidt og se om ikke pølsen kan komme - så roses hun naturligvis når det lykkes.

I kan låne bøger om det at gå på toilettet og blive renlig. Der findes også en børnebog som hedder "Hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved"- det kan måske give en snak, som vil interessere hende lidt:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som hovedregel mener jeg at det altid er bedre med en tør ble og den succesoplevelse det giver i forhold til våde og beskidte bukser. Men i forhold til jeres datter, så synes jeg også det skal afhænge af hvad hun har lyst til. Det er vigtigt ikke at forcere noget igennem, hverken i den ene eller den anden retning.

Som du beskriver det, så tænker jeg umiddelbart at tiden også arbejder for jer, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor