Svar: Renlig - men ikke med afføring
17. juli 2007
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Lene
Det er meget normalt at børn bliver renlige med vandladning før de bliver det med afføring og jeres datter er endnu ikke så gammel, så på den måde synes jeg ikke det du fortæller lyder problematisk.
Nogle børn har meget svært ved at lave afføring på potte eller toilet. De ser det som en del af dem selv og kan ikke rigtig forlige sig med at det skylles ud i kloakken. Måske er det sådan jeres datter har det.
Det er en proces som man skal igennem og netop med afføring kan nogen børn godt finde på at gå afsides, når de fornemmer at det er på vej og så efterfølgene komme og fortælle at nu har de lavet i bukserne, andre børn kommer og beder om at få en ble på og så laver de i den.
Jeg tænker det er meget vigtigt at I ikke gør for stort et nummer ud af det, men naturligvis forsøger at opmuntre jeres datter til at forsøge at lave på toilettet.
Da hun har afføring ca en gang dagligt, så kan I måske nogenlunde regne ud hvad tid på dagen det er og så opfordre hende til at gå på toilettet og når hun sidder der så opfordre til at presse lidt og se om ikke pølsen kan komme - så roses hun naturligvis når det lykkes.
I kan låne bøger om det at gå på toilettet og blive renlig. Der findes også en børnebog som hedder "Hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved"- det kan måske give en snak, som vil interessere hende lidt:o)
Som hovedregel mener jeg at det altid er bedre med en tør ble og den succesoplevelse det giver i forhold til våde og beskidte bukser. Men i forhold til jeres datter, så synes jeg også det skal afhænge af hvad hun har lyst til. Det er vigtigt ikke at forcere noget igennem, hverken i den ene eller den anden retning.
Som du beskriver det, så tænker jeg umiddelbart at tiden også arbejder for jer, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske