Dagpleje og pasning

17. juli 2007

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Dagpleje og pasning

Hej Helen

Jeg har tidligere stillet spørgsmål ang dagpleje/pasning, men det er stadig et enormt problem.

Jeg kontaktede i juni dp pædagogen, og hun var på besøg i dp. Det er der ikke rigtig kommet noget ud af, og vores datter er stadig meget utryg ved at blive passet, og hun er mentalt meget træt og frustreret, når hun kommer hjem. Hun hentes oftest 14.30. Hun har hidtil valgt at sove 3-4 timer, mens hun er i dp, mens hun herhjemme i ferien nøjes med 1½ - 2 timer (står op ½ time senere om morgenen, i seng kl. 20 som normalt).

Efter at hun nu har været hjemme 2 uger, så stormer hun afsted sprogligt. Pludselig kan hun eftersige stort set alt, og hun er blevet rigtig god til at kommunikere. Hun er meget gladere, meget mindre frustreret (kun over normale ting som dumme sko og ting der ikke vil lykkes), synger meget og sprudler. Jeg kan få det helt skidt over at skulle sende hende afsted igen om 2 uger, når det tager så hårdt på hende psykisk. Kan det skade hende på længere sigt, når hun som et meget sensitivt og følsomt barn sendes afsted hver dag?

Med hensyn til pasning generelt så er det ingen succes. Far kan slet ikke "passe". Ikke engang en time, uden at hun bryder helt sammen. Hun er opløst i tårer og snot, går omkring i huset og hulker, stiller sig ved døren, og han kan slet ikke berolige hende. Faktisk er han lidt nervøs for, om hun kan holde til det.

Han har ikke været meget på ...

Annonce

... tidligere, har bare ligesom været der, så han er godt klar over, at det tager længere tid at opbygge et tillidsforhold. Vi har bestemt, at han ikke tvinger hende til samvær (nu er det mig der putter - selvom du er dybt ulykkelig.....), men at han istedet leger med hende, så de opbygger deres egne små stunder sammen. Det går allerede meget bedre!

Men hun kan ikke passes af andre, uden at bryde helt sammen, og vi skal begge til polter abend om et par uger, hvor vi er væk hele dagen (og natten). Kan hun klare det? Hvordan gør vi det bedst muligt. Det er mormor, der skal passe, hvilket hun ikke tidligere har overkommet pga vores datters energiniveau, temperament og ulykkelighed. Der skal helst ske noget hele tiden, ellers bliver hun pylret og frustreret. Man behøver ikke lege med hende, man skal blot lægge til rette, så der er noget at opdage/udforske/undersøge. Men min ældre mor har ikke den store energi, så det kan blive lidt svært.... Hvordan kan vi arbejde med at hun accepterer en sjælden gang at blive passet?

Jeg håber ikke, det blev for rodet, men det er mange tanker og følelser, man pludselig må arbejde med som mor. Jeg overvejer meget, om jeg skal sige mit job op og gå hjemme til hun skal i børnehave, for at tilbyde tryghed. Inderst inde er det jo det vigtigste for børn for at de trives og udvikler sig. Og det finder min datter åbenbart ikke hos andre end mig???

Varme hilsner en bekymret mor....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder