Brev:
Dagpleje og pasning
17. juli 2007
Alder:
20 mdr.
Dagpleje og pasning
Hej Helen
Jeg har tidligere stillet spørgsmål ang dagpleje/pasning, men det er stadig et enormt problem.
Jeg kontaktede i juni dp pædagogen, og hun var på besøg i dp. Det er der ikke rigtig kommet noget ud af, og vores datter er stadig meget utryg ved at blive passet, og hun er mentalt meget træt og frustreret, når hun kommer hjem. Hun hentes oftest 14.30. Hun har hidtil valgt at sove 3-4 timer, mens hun er i dp, mens hun herhjemme i ferien nøjes med 1½ - 2 timer (står op ½ time senere om morgenen, i seng kl. 20 som normalt).
Efter at hun nu har været hjemme 2 uger, så stormer hun afsted sprogligt. Pludselig kan hun eftersige stort set alt, og hun er blevet rigtig god til at kommunikere. Hun er meget gladere, meget mindre frustreret (kun over normale ting som dumme sko og ting der ikke vil lykkes), synger meget og sprudler. Jeg kan få det helt skidt over at skulle sende hende afsted igen om 2 uger, når det tager så hårdt på hende psykisk. Kan det skade hende på længere sigt, når hun som et meget sensitivt og følsomt barn sendes afsted hver dag?
Med hensyn til pasning generelt så er det ingen succes. Far kan slet ikke "passe". Ikke engang en time, uden at hun bryder helt sammen. Hun er opløst i tårer og snot, går omkring i huset og hulker, stiller sig ved døren, og han kan slet ikke berolige hende. Faktisk er han lidt nervøs for, om hun kan holde til det.
Han har ikke været meget på tidligere, har bare ligesom været der, så han er godt klar over, at det tager længere tid at opbygge et tillidsforhold. Vi har bestemt, at han ikke tvinger hende til samvær (nu er det mig der putter - selvom du er dybt ulykkelig.....), men at han istedet leger med hende, så de opbygger deres egne små stunder sammen. Det går allerede meget bedre!
Men hun kan ikke passes af andre, uden at bryde helt sammen, og vi skal begge til polter abend om et par uger, hvor vi er væk hele dagen (og natten). Kan hun klare det? Hvordan gør vi det bedst muligt. Det er mormor, der skal passe, hvilket hun ikke tidligere har overkommet pga vores datters energiniveau, temperament og ulykkelighed. Der skal helst ske noget hele tiden, ellers bliver hun pylret og frustreret. Man behøver ikke lege med hende, man skal blot lægge til rette, så der er noget at opdage/udforske/undersøge. Men min ældre mor har ikke den store energi, så det kan blive lidt svært.... Hvordan kan vi arbejde med at hun accepterer en sjælden gang at blive passet?
Jeg håber ikke, det blev for rodet, men det er mange tanker og følelser, man pludselig må arbejde med som mor. Jeg overvejer meget, om jeg skal sige mit job op og gå hjemme til hun skal i børnehave, for at tilbyde tryghed. Inderst inde er det jo det vigtigste for børn for at de trives og udvikler sig. Og det finder min datter åbenbart ikke hos andre end mig???
Varme hilsner en bekymret mor....