Svar: Afføring i børnehaven
28. juni 2007
Alder:
3 år
Kære Majbritt
Jeg kan godt forstå at du er frustreret og det må også være svært at være din lille pige.
Sådan helt overordnet så tænker jeg at det altid er bedre at have en ble på og opleve en succesoplevelse med en tør ble fremfor at opleve et nederlag med at lave i bukserne. Du fortæller dog at jeres datter var renlig og i stand til at sige til og enkelte uheld må der jo komme en gang imellem.
Hvad vil jeres datter hjemme? Et er de dage hvor hun er i børnehave, men hvad giver hun f.eks. udtryk for at hun gerne vil i weekenden? Jeg tror det er meget vigtigt at I forsøger at lytte til hvad hun selv vil og så støtter hende i den proces.
Det er klart at en pige på 3 år har svært ved at fortælle dette og svært ved at tage et valg, men jeg tænker dog at hun godt kan give udtryk for om hun f.eks. "er en stor pige der ikke bruger ble" eller lignende.
Er der sket noget hjemme eller i børnehaven som har gjort at hun er 'gået lidt tilbage' i sin udvikling? Hvis børn oplever en eller anden form for stress, at forældrene skændes, at deres legekammerat rejser fra dem, det kunne være savn af sin dagplejer, at skulle være storesøster, et pres om at man nu er en stor pige osv. - så kan børn godt gå lidt tilbage i udvikling og det ses f.eks. på renlighed. Jeg tænker derfor at I skal gennemtænke hvorvidt hun oplever et eller andet markant anderledes lige nu.
Det er meget svært for mig at sige om hun skal have ble på eller ej, det er meget afhængigt af hvad hun selv giver udtryk for. Hvis I snart har ferie, så kunne I måske forsøge at fjerne bleen i ferien og lykkes det, så må børnehaven naturligvis følge op på dette og ikke automatisk give hende ble på igen. Det synes jeg så også I skal have en snak om i børnehaven, så I kører en fælles strategi.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig god sommer til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske