Svar: Mislykket renlighed
15. januar 2004
Alder:
3 år
Kære forældre
Sørg først og fremmest for at jeres søn får nok at drikke. Hvis han mangler væske bliver afføringen hård. Han må meget gerne drikke 1½ liter væske om dagen. Det skal ikke være mælk,-et glad mælk sammen med den mælk han spiser på havregryn, får som yoghurt osv er rigeligt. Men giv ham vand, saft, juice. Evt. en kop te, hvis han vil have det.
Giv ham også frugt. Både som frisk frugt i stykker, men også gerne en portion frugtgrød, hvis han kan lide det. Tilbyd ham også gerne rosiner, svesker mv.
Hvis I giver laktulose skal han have det dgligt og ikke kun når der er problemer. Laktulosen "smører" så afføringen bliver lind og ikke er så svær at komme af med.
Med hensyn til renlighed, så er det bedste jo når ens barn viser tegn til samarbejde, netop ved at sige at de ikke vil have bleen på mere. I skal derfor ikke ignorere ham, men rose ham for hvor dygtig han er.
Jeres søn har jo i kraft af hård mave fået nogle dårlige oplevelser med at skulle kvittere sin afføring. Når det gør ondt er det klart at han vil holde sig, for det vil han helst ikke opleve igen. Det er derfor meget vigtigt, at I får holdt gang i hans mave, så afføringen ikke længere er så hård. Når han først oplever at det ikke gør ondt at gå på toilettet, så vil han sikker blive helt renlig. Hans eget ønske om det er der jo.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske