Svar: Vores datter på 5 har konstant våde underbukser

9. januar 2004

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Randi

For det første synes jeg, at du skal aflevere en prøve af din datters urin hos lægen, så I kan finde ud af om hun evt. skulle have en blærebetændelse.

Hvis dette ikke er tilfældet så må du overveje, hvorfor din datter ikke når på toilettet. Det kan være, at der er meget som er meget mere interessant end at gå på toilettet, så først når hun egentlig har gået og holdt sig længe, går hun ind og så er det for sent.

Nogle børn bryder sig heller ikke om at bruge toiletter andre steder end hjemme. De synes der er beskidt, eller føler sig generet af at skulle dele toilet med andre.

Det kan også være et problem at nå på toilettet i vinterhalvåret, fordi det ekstra tøj tager tid at få af.

Da din datter nu er 5 år og har ...

Annonce

... været renlig siden hun var 2½, så synes jeg godt, at du måske kan aftale med personalet i børnehaven at de give hende faste toilettider. Det er ikke sikkert det hjælpe, for noge børn mærker kun sekunder før de tisser, at det er nu, og kan ikke tisse "på forhånd", men det er da et forsøg værd. Når du taler med personalet om det, så skal I være opmærksomme på, at din datter jo ikke skal gøres anderledes end de andre børn, men bare stille og roligt mindes om, at hun lige skal gå ud på toilettet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Købe en mild intimsæbe, som du kan hjælpe din datter at blive vasket med. Hun kan ligeså godt lære nu, at en god hygiejne er vigtig, og hvis hun dagligt går med våde trusser, så bliver hun både rød, hudløs og kan få ondt.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie