Svar: Vores datter på 5 har konstant våde underbukser
9. januar 2004
Alder:
5 år
Kære Randi
For det første synes jeg, at du skal aflevere en prøve af din datters urin hos lægen, så I kan finde ud af om hun evt. skulle have en blærebetændelse.
Hvis dette ikke er tilfældet så må du overveje, hvorfor din datter ikke når på toilettet. Det kan være, at der er meget som er meget mere interessant end at gå på toilettet, så først når hun egentlig har gået og holdt sig længe, går hun ind og så er det for sent.
Nogle børn bryder sig heller ikke om at bruge toiletter andre steder end hjemme. De synes der er beskidt, eller føler sig generet af at skulle dele toilet med andre.
Det kan også være et problem at nå på toilettet i vinterhalvåret, fordi det ekstra tøj tager tid at få af.
Da din datter nu er 5 år og har været renlig siden hun var 2½, så synes jeg godt, at du måske kan aftale med personalet i børnehaven at de give hende faste toilettider. Det er ikke sikkert det hjælpe, for noge børn mærker kun sekunder før de tisser, at det er nu, og kan ikke tisse "på forhånd", men det er da et forsøg værd. Når du taler med personalet om det, så skal I være opmærksomme på, at din datter jo ikke skal gøres anderledes end de andre børn, men bare stille og roligt mindes om, at hun lige skal gå ud på toilettet.
Købe en mild intimsæbe, som du kan hjælpe din datter at blive vasket med. Hun kan ligeså godt lære nu, at en god hygiejne er vigtig, og hvis hun dagligt går med våde trusser, så bliver hun både rød, hudløs og kan få ondt.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske