Svar: Bruger stadig ble
24. april 2007
Alder:
3 år
Kære Ermelin
Renlighed er en proces som har forskellige faser og de fleste børn er som jeres dreng 3 år og nogle lidt ældre før de er i stand til at kontrollere vandladning og afføring. Hvis barnet er i stand til at holde sig tør i 3 timer, så kan det være et tegn til at samarbejdet kan begynde. Jeg skriver samarbejde fordi et af de vigtigste signaler er at barnet selv kommer og meddeler at nu vil det gerne have bleen af.
Ud fra din beskrivelse så lyder det ikke som om at jeres søn er kommet med denne melding, men mere at det er jer som forældre som synes at det nu er ved at være tid?
Det er helt normalt at blive renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Som skrevet har renlighed flere faser og ofte vil barnet først komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for til sidst at nå at sige til inden.
Ud fra dit brev så er jeres søn nu nået så langt som til at kunne fornemme i hvert fald, når han skal lave afføring og vælger her at gå om bag en stol. Dette er helt normalt - nogle børn ser afføringen som en del af sig selv og kan have svært ved at sætte sig på toilettet og skylle afføringen ud på toilettet.
Hvis jeres dreng har lyst til at sidde på toilettet eller på potten, så skal han naturligvis have lov til det, men han skal endelig ikke presses. I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.
Når det er sagt, så er det dog også en rigtig god idé at prøve at fjerne bleen i løbet af sommerferien, hvor han kan være ude for at se om det hjælper, så han bliver mere opmærksom - især på sin vandladning og derfor også bliver opmærksom på at sige til inden. Men igen skal I hele tiden have i tankerne at det er bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end det er at få nederlag pga konstant våde bukser.
Med hensyn til at spørge ham - så synes jeg det er en dårlig idé - ja undskyld men det synes jeg altså:o) Han er endnu for lille til at kunne fornemme om han skal tisse eller ej og når lysten først melder sig så skal det gå rigtig hurtigt. Derfor er jeg meget mere tilhænger af at man har nogle faste regler for hvornår man tisser - at man f.eks. altid tisser inden man går ud og leger, inden man sætter sig til at spise, inden man skal køre ud for at handle osv. Og her skal barnet ikke spørges, her tager man barnet ved hånden og siger "kom vi skal lige ud at tisse" - og det er helt fint med vi, for vi skal jo være rollemodeller, så hvis vi går ud og tisser inden vi kører i supermarkedet, så kan vores dreng også gøre det:o)
Spørger man så vil han altid sige nej og så tisser han måske 5 minutter efter, og man risikerer at blive irriteret 'jeg havde jo lige spurgt dig!' - hjælper man ham med at det er nu, så kan man måske være heldig at der kommer noget og så er det en succes. Som udgangspunkt må man gå ud fra at børn gerne vil gøre det de ved gør deres forældre glade:o)
Rigtig meget held og lykke, håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske