Svar: Bruger stadig ble

24. april 2007

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ermelin

Renlighed er en proces som har forskellige faser og de fleste børn er som jeres dreng 3 år og nogle lidt ældre før de er i stand til at kontrollere vandladning og afføring. Hvis barnet er i stand til at holde sig tør i 3 timer, så kan det være et tegn til at samarbejdet kan begynde. Jeg skriver samarbejde fordi et af de vigtigste signaler er at barnet selv kommer og meddeler at nu vil det gerne have bleen af.

Ud fra din beskrivelse så lyder det ikke som om at jeres søn er kommet med denne melding, men mere at det er jer som forældre som synes at det nu er ved at være tid?

Det er helt normalt at blive renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Som skrevet har renlighed flere faser og ofte vil barnet først komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for til sidst at nå at sige til inden.

Ud fra dit brev så er jeres søn nu nået så langt som til at kunne fornemme i hvert fald, når han skal lave afføring og vælger her at gå om bag en stol. Dette er helt normalt - nogle børn ser afføringen som en del af sig selv og kan have svært ved at sætte sig på toilettet og skylle afføringen ud på toilettet.

Hvis jeres dreng har lyst til at sidde på toilettet eller på potten, så skal han naturligvis have lov til det, men han skal endelig ikke presses. I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.

Når ...

Annonce

... det er sagt, så er det dog også en rigtig god idé at prøve at fjerne bleen i løbet af sommerferien, hvor han kan være ude for at se om det hjælper, så han bliver mere opmærksom - især på sin vandladning og derfor også bliver opmærksom på at sige til inden. Men igen skal I hele tiden have i tankerne at det er bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end det er at få nederlag pga konstant våde bukser.

Med hensyn til at spørge ham - så synes jeg det er en dårlig idé - ja undskyld men det synes jeg altså:o) Han er endnu for lille til at kunne fornemme om han skal tisse eller ej og når lysten først melder sig så skal det gå rigtig hurtigt. Derfor er jeg meget mere tilhænger af at man har nogle faste regler for hvornår man tisser - at man f.eks. altid tisser inden man går ud og leger, inden man sætter sig til at spise, inden man skal køre ud for at handle osv. Og her skal barnet ikke spørges, her tager man barnet ved hånden og siger "kom vi skal lige ud at tisse" - og det er helt fint med vi, for vi skal jo være rollemodeller, så hvis vi går ud og tisser inden vi kører i supermarkedet, så kan vores dreng også gøre det:o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Spørger man så vil han altid sige nej og så tisser han måske 5 minutter efter, og man risikerer at blive irriteret 'jeg havde jo lige spurgt dig!' - hjælper man ham med at det er nu, så kan man måske være heldig at der kommer noget og så er det en succes. Som udgangspunkt må man gå ud fra at børn gerne vil gøre det de ved gør deres forældre glade:o)

Rigtig meget held og lykke, håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre