Søvn og opdragelse - 7 mdr.

24. april 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn og opdragelse - 7 mdr.

Jeg har et par spørgsmål ang. min dreng på 7 1/2 mdr. som jeg håber du kan give mig svar på eller forslag til løsninger.

Hans søvn har altid været rigtig dårlig. Vi regner med at det skyldes at han er over modtagelig for stimuli, hver gang han befinder sig i den lette søvn og derfor faktisk ofte vågner helt op, og har svært ved at sove videre.

Han har heller ikke ville tage sutten, hvilket også har været et stort problem. Han græd sig faktisk altid i søvn - manglede noget tryghed. En periode ammede jeg ham i søvn, men det endte så med at han ville ammes hver gang han vågnede op om natten, for at kunne sove videre, hvilket var ca. en gang i timen. Så derfor har vi nu arbejdet et par måneder på at adskille mad og søvn. Og ENDELIG har han taget sutten - 7 mdr. gammel. Det har hjulpet meget, og han græder sig sjældent i søvn til stor glæde for os alle.

Han bliver ammet ca. kl 19 og sover omkring kl 20. Derefter vågner han ca. hver time til hveranden hele natten igennem. Han bliver ammet inden jeg går i seng ca. 22.30 og så først omkring 5-6 tiden igen. Alligevel vågner han op. Det tager som regel ikke lang tid at få ham til at sove videre, men nu hvor han nærmer sig 8 mdr. håber vi han snart begynder at sove bedre.

Har du nogle gode råd til ...

Annonce

... hvordan vi kommer videre?

Om dagen sover han i sin barnevogn. Han vågner om morgenen kl 7 og bliver puttet igen omkring 9-9.30. Så sover han 1-3 timer (meget forskelligt og uafhængig af hvordan natten er forløbet) Han vågner nogle gange efter en 1/2time hvor jeg så forsøger at få ham til at sove videre ved at vugge vognen. Nogle gange lykkedes det, andre gange ikke.

Over middag bliver han puttet mellem 13-14, hvor det hele så kører på samme måde, altså uafhængig af hvordan hans nat og formiddagslur forløb. Dette betyder han nogle dage sover 1-2 timer og andre dage 5 timer. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham til en mere fast rytme?

Ang. opdragelse har jeg også lige et spørgsmål. Han har et meget stort temperament og skal nok fortælle os hvad han vil. Vi øver ham i at vente lidt når han "råber og skriger". Hvor lang tid kan man lade ham vente? Jeg tænker på dilemmaet i at han skal lære at vente lidt, men samtidig også vide at hans forældre er til at stole på og kommer når han "kalder".

Håber på lidt guldkorn vi kan arbejde videre med....

Hvem er det egentlig udover Helen som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For hun kan da umuligt besvare dem alle, samtidig med også at have et job som kommunal ansat sundhedsplejerske...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor