Brev:
Bruger stadig ble
24. april 2007
Alder:
3 år
Bruger stadig ble
Hej Helen
Min dreng er netop fyldt 3 år. Han bruger stadig ble.
Han er helt bevidst om, hvornår han skal tisse og lave stort i bleen. Han tager ofte bleen af selv, når han har tisset og vil have en ny på.
Når han skal lave stort, så går han for sig selv - om bag en stol eller en sofa, eller også går han på sit værelse og lukker døren. Så kommer han bagefter og siger, at han har lavet lort (et frygteligt udtryk, men det er det, de kalder det i hans institution, så det er lidt svært at lave om på...)
Vi har købt et lille wc-bræt til ham med en lille trappe på, så han selv kan komme op og ned. Han synes, det er sjovt at sidde på det og kravle op og ned, men han har kun en enkelt gang tisset på wc'et.
Vi går meget op i IKKE at presse ham. Det skal være en rar ting, og han skal være klar til det. Har i min familie hørt mange "skræk-historier" om børn, der er blevet presset til at sidde på toilettet, og som efterfølgende har haft meget hård mave i flere måneder, fordi de holder på afføringen!
Jeg er dog bare i tvivl om, hvornår han er klar til det. Og hvordan hjælper jeg ham bedst?
Jeg kan se på ham, når han skal af med noget, og så spørger jeg ham, om ikke vi skal gå ud på wc. Og det er helt bevidst, at jeg stiller det som et spørgsmål. Han siger ALTID nej, når han skal lave stort. Nogen gange siger han ja, når han skal tisse, men han har altid tisset i bleen og kommer ikke af med noget på toilettet.
Vi har ikke gjort det til en fast rytme, at han SKAL sidde på toilettet hver morgen efter morgenmad eller hver aften, når vi har spist, for jeg har ikke lyst til at "tvinge" ham til det.
Det er ikke noget problem for os, at han bruger ble - overhovedet. Og det er ikke et problem i børnehaven. Men man læser jo et og andet, og jeg har læst, at man skal fange børnene, når de er klar, da man ellers risikerer at forpasse chancen, og så kan det være svært at vænne dem af med bleen.
Vi har snakket om, at til sommer, når det bliver varmt, så vil vi lade ham gå uden ble, men med underbukser. Måske vil han så fange ideen der...
Hvad tænker du? Har du nogen gode ideer? Og hvordan ved vi, at han er klar til toilettet?
Med venlig hilsen
Ermelin