Bruger stadig ble

24. april 2007

Kategori:
Alder:
3 år

Bruger stadig ble

Hej Helen

Min dreng er netop fyldt 3 år. Han bruger stadig ble.
Han er helt bevidst om, hvornår han skal tisse og lave stort i bleen. Han tager ofte bleen af selv, når han har tisset og vil have en ny på.

Når han skal lave stort, så går han for sig selv - om bag en stol eller en sofa, eller også går han på sit værelse og lukker døren. Så kommer han bagefter og siger, at han har lavet lort (et frygteligt udtryk, men det er det, de kalder det i hans institution, så det er lidt svært at lave om på...)

Vi har købt et lille wc-bræt til ham med en lille trappe på, så han selv kan komme op og ned. Han synes, det er sjovt at sidde på det og kravle op og ned, men han har kun en enkelt gang tisset på wc'et.

Vi går meget op i IKKE at presse ham. Det skal være en rar ting, og han skal være klar til det. Har i min familie hørt mange "skræk-historier" om børn, der er blevet presset til at sidde på toilettet, og som efterfølgende har haft meget hård mave i flere måneder, fordi de holder på afføringen!

Jeg er dog bare i tvivl om, hvornår han er klar til det. Og hvordan hjælper ...

Annonce

... jeg ham bedst?

Jeg kan se på ham, når han skal af med noget, og så spørger jeg ham, om ikke vi skal gå ud på wc. Og det er helt bevidst, at jeg stiller det som et spørgsmål. Han siger ALTID nej, når han skal lave stort. Nogen gange siger han ja, når han skal tisse, men han har altid tisset i bleen og kommer ikke af med noget på toilettet.

Vi har ikke gjort det til en fast rytme, at han SKAL sidde på toilettet hver morgen efter morgenmad eller hver aften, når vi har spist, for jeg har ikke lyst til at "tvinge" ham til det.

Det er ikke noget problem for os, at han bruger ble - overhovedet. Og det er ikke et problem i børnehaven. Men man læser jo et og andet, og jeg har læst, at man skal fange børnene, når de er klar, da man ellers risikerer at forpasse chancen, og så kan det være svært at vænne dem af med bleen.

Vi har snakket om, at til sommer, når det bliver varmt, så vil vi lade ham gå uden ble, men med underbukser. Måske vil han så fange ideen der...

Hvad tænker du? Har du nogen gode ideer? Og hvordan ved vi, at han er klar til toilettet?

Med venlig hilsen
Ermelin

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far