Svar: 4-årig datter vil ikke lave afføring på toilettet
7. januar 2004
Alder:
4 år
Kære rådvilde mor
Der er nogle børn som gør som du beskriver. Og hvor tingene løser sig af sig selv, efterhånden som de bliver ældre. Men der er også børn som af forskellige psykiske årsager bevidst vælger at gøre som du beskriver. Det er en måde at kontrollere på og også en måde at få opmærksomhed på.
Det at sætte sig på potten kan også være et udtryk for at hun gerne vil være lille. Vær opmærksom på om I stiller mange krav til hende i hverdagen, eller om der er sket noget som gør at hun har behov for at være lille. Det kan f.eks. være en reaktion på at være blevet storesøster eller lignende.
Man kan købe et toiletsæde, som er til at sætte på toilettet, så man sidder som på en potte. Har I et sådan? Ellers kunne I måske skifte potten ud til det og håbe at hun så efterhånden kan sidde på toilettet uden, når hun føler sig sikker ved det.
Det er meget svært at finde balancen imellem at hun selv skal blive parat og I skal være konsekvente. I gør naturligvis det bedste I kan, men I har både aftalt at potten skulle afleveres til julemanden og samtidig har I købt en ny - det er ikke konsekvens. Beklager:o)
Hvis jeres datter holder sig og dermed risikerer at få forstoppelse, så kan I give hende laktulose-mixtur, som blødgør afføringen, så den er nemmere at komme af med.
Hvis hun fortsætter og I tror at der er tale om en angst, hvilket nogle børn har, fordi de føler at de skal aflevere noget af sig selv, så synes jeg at I skal tale med lægen om det. Det er vigtigt at tale med en som kender jer, for derved får I de bedste råd.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske