Svar: Blestop igen - 3 år og 9 mdr

19. marts 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Louise

Det er ikke så usædvanligt at børn fortsat har afføring i bleen, selvom de er blevet renlige hvad angår vandladning. Nogle børn går endda så langt som til at bede om at få en ble på, så laver de afføring i den og bliver skiftet og leger så videre uden ble. Det er ofte en stor frustration for forældrene, men måske kan det hjælpe jer at vide, at det ikke er så udsædvanligt endda.

Det sker nogle gange, at børn har rigtig svært ved at give slip på deres afføring. Nogle børn har nærmest en psykisk barriere og angst for at skulle aflevere noget af sig selv, som skylles væk. De ser simpelthen afføringen som en del af sig selv og derfor er det meget svært for dem at sætte sig på toilettet og lade det forsvinde der.

Der er ingen tvivl om at jeres dreng gerne vil gøre det som han ved gør jer stolte af ham. Og derfor vil det normalt også komme helt af sig selv. Du skriver at han kan holde sig hele dagen og det tyder jo på at han har styr på afføringen. Du skriver også at han ikke selv ser det som et problem og at I forældre flere gange har overtalt ham til at sidde på toilettet. Det er svært at vide, hvad I skal gøre og ...

Annonce

... for mig at se, så er det en balance imellem at lade ham være og simpelthen fjerne fokus fra afføringen i en periode.

I behøver sandsynligvis ikke at sige særlig meget, så vil han kunne fornemme at I synes ikke det er særlig rart at han gør sådan. Samtidig er det dog meget vigtigt at I sørger for at give ham rigtig meget positiv opmærksomhed i alle andre situationer, som slet ikke handler om hvorvidt han går på toilettet eller laver afføring i bukserne. Han er jo så gammel nu, at han også godt ved og er bevidst om at han gør noget, som gør noget ved jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er meget vigtigt at I i en periode ikke stiller for store krav til jeres dreng. Prøv i en periode at 'nurse ham lidt' og lade ham føle sig lidt lille - omvendt psykologi kan man måske sige - ikke noget med verbalt at kalde ham baby eller kommentere tingene negativt. Men ikke stille for store krav eller forventninger generelt, - lade ham få lidt fred. Tanken er at han sandsynligvis så selv vil få lyst til at gøre noget stort og så måske selv kommer og siger han gerne vil på toilettet.

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor