Svar: Blestop igen - 3 år og 9 mdr
19. marts 2007
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Louise
Det er ikke så usædvanligt at børn fortsat har afføring i bleen, selvom de er blevet renlige hvad angår vandladning. Nogle børn går endda så langt som til at bede om at få en ble på, så laver de afføring i den og bliver skiftet og leger så videre uden ble. Det er ofte en stor frustration for forældrene, men måske kan det hjælpe jer at vide, at det ikke er så udsædvanligt endda.
Det sker nogle gange, at børn har rigtig svært ved at give slip på deres afføring. Nogle børn har nærmest en psykisk barriere og angst for at skulle aflevere noget af sig selv, som skylles væk. De ser simpelthen afføringen som en del af sig selv og derfor er det meget svært for dem at sætte sig på toilettet og lade det forsvinde der.
Der er ingen tvivl om at jeres dreng gerne vil gøre det som han ved gør jer stolte af ham. Og derfor vil det normalt også komme helt af sig selv. Du skriver at han kan holde sig hele dagen og det tyder jo på at han har styr på afføringen. Du skriver også at han ikke selv ser det som et problem og at I forældre flere gange har overtalt ham til at sidde på toilettet. Det er svært at vide, hvad I skal gøre og for mig at se, så er det en balance imellem at lade ham være og simpelthen fjerne fokus fra afføringen i en periode.
I behøver sandsynligvis ikke at sige særlig meget, så vil han kunne fornemme at I synes ikke det er særlig rart at han gør sådan. Samtidig er det dog meget vigtigt at I sørger for at give ham rigtig meget positiv opmærksomhed i alle andre situationer, som slet ikke handler om hvorvidt han går på toilettet eller laver afføring i bukserne. Han er jo så gammel nu, at han også godt ved og er bevidst om at han gør noget, som gør noget ved jer.
Det er meget vigtigt at I i en periode ikke stiller for store krav til jeres dreng. Prøv i en periode at 'nurse ham lidt' og lade ham føle sig lidt lille - omvendt psykologi kan man måske sige - ikke noget med verbalt at kalde ham baby eller kommentere tingene negativt. Men ikke stille for store krav eller forventninger generelt, - lade ham få lidt fred. Tanken er at han sandsynligvis så selv vil få lyst til at gøre noget stort og så måske selv kommer og siger han gerne vil på toilettet.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske