Brev:
Blestop igen - 3 år og 9 mdr
19. marts 2007
Alder:
3 år, 9 mdr.
Blestop igen - 3 år og 9 mdr
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar vedr. min søns bleafvænning. Nu er han helt stoppet med at bruge ble - han kom for en måneds tid siden og sagde, at nu brugte han ikke ble mere. Vi greb chancen, og siden har han ikke haft ble på en eneste gang. Det går rigtig fint mht at tisse på toilettet - han har dog haft enkelte uheld. Han siger selv til de fleste gange, og derudover har vi indført at han altid skal tisse morgen, aften, inden han går ud osv - det kræver dog ofte lidt kamp.
Desværre nægter han at lave stort på toilettet. Han holder sig i børnehaven, og når han så kommer hjem gør han det i bukserne - gerne over flere gange. Vi har flere gange overtalt ham til at sidde på toilettet og prøve, men uden det store held - en enkelt gang er det lykkedes ham, men det var efter at have siddet der i en halv time, hvor min mand støttede ham kraftigt verbalt... Og siden har det været i bukserne igen.
Det er som om han ikke selv ser det som et problem overhovedet - det er bare "moar, jeg har lavet prut", ud og vaskes, rent tøj på og så videre. Vi skælder ham aldrig ud, siger bare at det jo helst skal foregå på toilettet (eller potten, der er frit valg) - og jeg er bange for, at han derfor synes det er okay? Omvendt mener jeg heller ikke han skal skældes ud, og direkte belønning for resultater i toilettet synes jeg også virker lidt sært!
Har du nogen gode råd?
Med venlig hilsen
Louise