Svar: Renlig om natten - 3 år, 6 mdr.
27. februar 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Anne
Det er rigtigt at det med renlighed er en proces og noget man modnes til. Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og man gør ikke noget i forhold til en lille pige på 3½ år. De fleste børn vil være i skolealderen før man begynder at overveje, hvorvidt barnet skal have hjælp til at holde sig tør om natten.
Der er flere faktorer som spiller ind på renlighed om natten. Vi producerer normalt mindre og mere koncentreret urin om natten end om dagen og dette styres af en protein som hedder vasopressin. Hvis et barn ikke producerer tilstrækkeligt af dette protein så kommer barnet til at producere for meget urin om natten og får derfor behov for at tisse.
Mangel på vasopressin om natten er dog ikke hovedårsagen hos alle børn som har problemer med at holde sig tørre om natten. Mange børn har det man kalder for "en for lille blære". Det er egentlig et forkert udtryk, for blæren er ikke fysiologisk for lille. Den rummer bare mindre urin, fordi blæremusklen er overaktiv og ikke - som normalt - er afslappet mellem vandladningerne. En overaktiv blære giver børn hyppig vandladning og udtalt tissetrang.
Man kan så sige, at dette jo også bør gøre sig gældene i dagtimerne, men her fornemmer barnet meget bedre at det skal tisse og reagerer derfor på tissetrangen og er i stand til at holde sig tør.
I forhold til din datter så tænker jeg at det vil være rigtig godt at I venter. Jeres datter er endnu ikke så gammel og hun vil sandsynligvis indenfor det næste år, selv begynde at ytre ønske om at komme af med bleen. Når hun gør det, så kan I prøve at lave en aftale med hende om at følge hende på toilettet inden I selv går i seng osv. Og så er min råd altid at beholde bleen på så længe som muligt - for det er langt bedre at få en succesoplevelse med en tør ble, end det er at vågne op i en våd seng.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske