Justering af nattesøvn, dreng 3 mdr.

27. februar 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Justering af nattesøvn, dreng 3 mdr.

Kære Helen

Vi har en lille dreng, Elias på knap 14 uger. Han trives, virker glad og tilfreds, er 66-67 cm lang og vejer lige nu 6650 g. Han er en af de meget sovende, bortset fra om aftenen, hvor han er meget svær at lægge i seng, selvom han giver alle tegnene til at han er træt: gaber, gnider sig i øjnene etc.

Han sover nok i timer, men vi ville gerne ændre lidt på tiderne.

Vi har ikke nogen egentlig rytme i dagene endnu. Han får for det meste en lille formiddagslur (45-60 min.), så en lang eftermiddagslur (3-4 timer) og om aftenen lidt smålure, nogen gange en enkelt på 45-60 min. eller et par små på 25 min. Dagene varierer dog en del, da besøg i vuggestuer, aftaler med mødregruppen etc. kan gribe forstyrrende ind i hans søvn.

Han har også fundet ud af at nat er nat, så når jeg lægger ham efter "natteflasken" (han er flaskebarn), hvilket er enten kl. 4 eller 6, sover han pænt videre.

Men vi kan først få ham til at sove om aftenen ca. kl. 23, hvilket betyder, at han ikke vågner før kl. 9-10. Det her lyder måske ikke som det ...

Annonce

... store problem, men vi ville gerne prøve at rykke hans nattesøvn, så vi måske kunne lægge ham kl. 21, og han så kunne vågne mellem 7 og 8. Både fordi vi i hverdagene egentlig gerne vil i seng ved 22-tiden og fordi vi jo nogen gange skal ting om formiddagen, hvilket betyder, at vi bliver nødt til at vække ham, hvilket jeg ikke har det så godt med.

Så mit spørgsmål er, hvordan griber vi det an med at justere hans nattesøvn, og kan/bør vi overhovedet gøre noget, når han ikke er ældre? Hvor vigtig er hans dagsrytme? Er det vigtigste at han får sin søvn i det antal timer, han er vant til, eller er det også vigtigt, at det foregår på samme tidspunkt hver dag?

Tillægsspørgsmål: Da han sover en del, sagde vores sundhedsplejerske i øvrigt, at det var vigtigt, at vi så sørgede for, at han blev rigeligt stimuleret i hans vågne timer, så der bliver leget for alle pengene, bortset fra om aftenen, hvor vi jo forsøger at få så meget ro på som muligt, så han kan falde i søvn, men hvordan ved man, om han er tilstrækkelig stimuleret?

Kærlig hilsen Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor