Brev:
Justering af nattesøvn, dreng 3 mdr.
27. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Justering af nattesøvn, dreng 3 mdr.
Kære Helen
Vi har en lille dreng, Elias på knap 14 uger. Han trives, virker glad og tilfreds, er 66-67 cm lang og vejer lige nu 6650 g. Han er en af de meget sovende, bortset fra om aftenen, hvor han er meget svær at lægge i seng, selvom han giver alle tegnene til at han er træt: gaber, gnider sig i øjnene etc.
Han sover nok i timer, men vi ville gerne ændre lidt på tiderne.
Vi har ikke nogen egentlig rytme i dagene endnu. Han får for det meste en lille formiddagslur (45-60 min.), så en lang eftermiddagslur (3-4 timer) og om aftenen lidt smålure, nogen gange en enkelt på 45-60 min. eller et par små på 25 min. Dagene varierer dog en del, da besøg i vuggestuer, aftaler med mødregruppen etc. kan gribe forstyrrende ind i hans søvn.
Han har også fundet ud af at nat er nat, så når jeg lægger ham efter "natteflasken" (han er flaskebarn), hvilket er enten kl. 4 eller 6, sover han pænt videre.
Men vi kan først få ham til at sove om aftenen ca. kl. 23, hvilket betyder, at han ikke vågner før kl. 9-10. Det her lyder måske ikke som det store problem, men vi ville gerne prøve at rykke hans nattesøvn, så vi måske kunne lægge ham kl. 21, og han så kunne vågne mellem 7 og 8. Både fordi vi i hverdagene egentlig gerne vil i seng ved 22-tiden og fordi vi jo nogen gange skal ting om formiddagen, hvilket betyder, at vi bliver nødt til at vække ham, hvilket jeg ikke har det så godt med.
Så mit spørgsmål er, hvordan griber vi det an med at justere hans nattesøvn, og kan/bør vi overhovedet gøre noget, når han ikke er ældre? Hvor vigtig er hans dagsrytme? Er det vigtigste at han får sin søvn i det antal timer, han er vant til, eller er det også vigtigt, at det foregår på samme tidspunkt hver dag?
Tillægsspørgsmål: Da han sover en del, sagde vores sundhedsplejerske i øvrigt, at det var vigtigt, at vi så sørgede for, at han blev rigeligt stimuleret i hans vågne timer, så der bliver leget for alle pengene, bortset fra om aftenen, hvor vi jo forsøger at få så meget ro på som muligt, så han kan falde i søvn, men hvordan ved man, om han er tilstrækkelig stimuleret?
Kærlig hilsen Maja