Svar: Bange for afføring
17. februar 2007
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Susanne
Mange børn oplever det at skulle af med afføring, som at skulle give slip på en del af sig selv. De ser simpelthen afføringen som en del af dem og vil i en længere periode f.eks. også have svært ved at skylde afføringen ud i toilettet.
Du skal naturligvis sikre dig at din datter ikke har ondt. Hvis hun har en lille rift ved endetarmen, så kan det svie.
Du skal sikre dig at hun ikke har hård mave, så hendes mave skal fungere. Hvis hun begynder at holde sig fordi hun ikke kan komme af med afføringen eller ikke vil af med afføringen, så får hun først forstoppelse og så kan det komme ind i en dum cirkel. Derfor kan det være nødvendigt at give laktulose i en periode.
Derudover tænker jeg at I ikke skal have for meget fokus på selve det at hun skal af med sin afføring, men at I måske prøver at læse nogle bøger som er mere generelle om emnet. Det kan nogle gange 'bløde op' for nogle ting, hvis det er andre børn man læser om.
Der findes børnebøger om at gå på potte og toilettet. Der findes også en børnebog som hedder "muldvarpen som ville vide hvem der havde lavet lort på den hoved" - en bog hvor man taler om hvordan afføringen fra forskellige dyr ser ud. Måske I på den måde kunne skabe lidt positiv interesse for det, som kommer ud af jeres datter.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend. Lang tid siden jeg har hørt fra dig. Håber at I ellers har det godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske