Svar: Bange for afføring

17. februar 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Susanne

Mange børn oplever det at skulle af med afføring, som at skulle give slip på en del af sig selv. De ser simpelthen afføringen som en del af dem og vil i en længere periode f.eks. også have svært ved at skylde afføringen ud i toilettet.

Du skal naturligvis sikre dig at din datter ikke har ondt. Hvis hun har en lille rift ved endetarmen, så kan det svie.

Du skal sikre dig at hun ikke har hård mave, så hendes mave skal fungere. Hvis hun begynder at holde sig fordi hun ikke kan komme af med afføringen eller ikke vil af med afføringen, så får hun først forstoppelse og så kan det komme ind i en dum cirkel. Derfor kan det være nødvendigt at give laktulose i en periode.

Derudover tænker jeg at I ...

Annonce

... ikke skal have for meget fokus på selve det at hun skal af med sin afføring, men at I måske prøver at læse nogle bøger som er mere generelle om emnet. Det kan nogle gange 'bløde op' for nogle ting, hvis det er andre børn man læser om.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der findes børnebøger om at gå på potte og toilettet. Der findes også en børnebog som hedder "muldvarpen som ville vide hvem der havde lavet lort på den hoved" - en bog hvor man taler om hvordan afføringen fra forskellige dyr ser ud. Måske I på den måde kunne skabe lidt positiv interesse for det, som kommer ud af jeres datter.

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend. Lang tid siden jeg har hørt fra dig. Håber at I ellers har det godt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder