Svar: Begyndt at tisse i bukserne igen
15. oktober 2006
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om din datter har haft rigtig godt styr på det med vandladning og afføring og sådan set var blevet helt renlig, selvom hun ikke er så gammel.
Jeg tænker derfor at du må overveje om der kan være sket et eller andet, som gør at hun pludselig "træder et skridt tilbage". Nogle børn reagerer på denne måde, hvis man begynder at stille for store krav til dem, nogle reagerer fordi de bliver storesøstre, nogle gør det fordi de på den måde får opmærksomhed osv. Der er rigtigt mange grunde til at børn kan begynde at "gøre sig mindre" end de egentlig er.
Ud fra det du beskriver tror jeg I skal overveje om I er begyndt at stille andre krav til hende end tidligere. Det kan være små bitte ting, som at hun selv skal tage tøj og sko på. Det kan også være måden I reagerer på, hvis hun f.eks. kommer og fortæller at nogen har sagt eller gjort noget, f.eks. "det er ikke noget at græde over, du er en stor pige nu" eller hvad man nu kunne finde på at sige. Ud fra måden du reagerer på, når der sker uheld, så er det nok ikke sådan I reagerer, hvis hun kommer til jer, men det er noget I skal have med i jeres overvejelser.
Du skriver ikke om hun er i institution. I givet fald må I også have med om der kan være sket en ændring her. Er der nogen som er stoppet, som hun plejer at lege med, er der kommet nye pædagoger, nye børn osv. Igen ting som udefra kan virke som små ting, men som kan være med til at ændre hendes hverdag.
Samtidig skal I også vurdere, om I kan stille lidt krav til hende, således at når hun siger "nu tisser jeg" - at I så på en pæn måde f.eks. siger: "ups, det er ikke så godt, husk at komme på toilettet" eller noget i den stil. Måske har hun brug for at I også sætter lidt grænser og ikke hele tiden er alt for overbærende, det kommer lidt an på situationen - hun er jo trods alt også i den grænsesøgende alder:o)
Håber mine tanker kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske