Svar: Begyndt at tisse i bukserne igen

15. oktober 2006

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Rikke

Det lyder som om din datter har haft rigtig godt styr på det med vandladning og afføring og sådan set var blevet helt renlig, selvom hun ikke er så gammel.

Jeg tænker derfor at du må overveje om der kan være sket et eller andet, som gør at hun pludselig "træder et skridt tilbage". Nogle børn reagerer på denne måde, hvis man begynder at stille for store krav til dem, nogle reagerer fordi de bliver storesøstre, nogle gør det fordi de på den måde får opmærksomhed osv. Der er rigtigt mange grunde til at børn kan begynde at "gøre sig mindre" end de egentlig er.

Ud fra det du beskriver tror jeg I skal overveje om I er begyndt at stille andre krav til hende end tidligere. Det kan være små bitte ting, som at hun selv skal tage tøj og sko på. Det kan også være måden I reagerer på, hvis hun f.eks. kommer og fortæller at nogen har sagt eller gjort noget, f.eks. "det er ikke noget at græde over, du er en stor pige nu" eller hvad man nu kunne finde på at ...

Annonce

... sige. Ud fra måden du reagerer på, når der sker uheld, så er det nok ikke sådan I reagerer, hvis hun kommer til jer, men det er noget I skal have med i jeres overvejelser.

Du skriver ikke om hun er i institution. I givet fald må I også have med om der kan være sket en ændring her. Er der nogen som er stoppet, som hun plejer at lege med, er der kommet nye pædagoger, nye børn osv. Igen ting som udefra kan virke som små ting, men som kan være med til at ændre hendes hverdag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig skal I også vurdere, om I kan stille lidt krav til hende, således at når hun siger "nu tisser jeg" - at I så på en pæn måde f.eks. siger: "ups, det er ikke så godt, husk at komme på toilettet" eller noget i den stil. Måske har hun brug for at I også sætter lidt grænser og ikke hele tiden er alt for overbærende, det kommer lidt an på situationen - hun er jo trods alt også i den grænsesøgende alder:o)

Håber mine tanker kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder