Brev:
Nattesøvn - længde
16. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Nattesøvn - længde
Hej Helen
Vi vil gerne høre, om du har nogle forslag til, hvordan vi kan få Mathias til at sove lidt længere om morgenen - vågner typisk ml. kl.5-5.15, hvilket vi synes er meget tidligt!!!
Han er næsten 7 mdr (på lørdag) og en stor dreng på ca. 9,5 kg og 72 cm+/- !! Han er generelt meget glad for rigtig mad - til gengæld ikke så begejstret for sin flaske længere.
Problemet som vi ser det (måske du ser noget andet) er, at når kl. er 19/19.30 er han helt færdig og vil bare i seng. Det er meget sjældent at han drikker ret meget mælk inden - ofte bare 40-50 ml. som jeg tror slukker hans tørst, hvorefter han bare leger med flasken eller vrider sig som en orm og skriger for at blive fri for den! Alt er prøvet - altså mht. måde at give ham den på - foran tv (...), i arm (hvilket han hader), liggende på mors seng i mørkt soveværelse osv - men uden ret meget held!!!
Hans dagsrytme er ca:
5-5.15 vågner og vækker resten af familien
5.45-6.15 Havregrød m. frugtmos og meget lidt sødmælk i kop
7.45-8.15 Flaske (ca. 80-120 ml)
Herefter lur (meget forskellig længde da han tit laver en ble efter ½-1 time og derefter ikke vil sove mere)
11-11.30 Fuldkornsgrød/Øllebrød el.lign efterfulgt af frugtmos, en kiks el lign. Igen meget lidt mælk af kop
Middagslur - igen meget forskellig længde, hvilket ofte skyldes en ble...
Herefter nogen gange et mellemmåltid - lidt banan, Tykmælk el.lign
15.30-16 Flaske (alt ml. 100 og 250 ml)
Inden aftensmaden tager han tit en kort lur af maks ½ time
17.30-18 Kartoffel/grøntsagsmos m. kød, efterfulgt af lidt frugtmos. Igen lidt mælk af kop
Inden sengetid prøver vi så med en flaske igen - som beskrevet ovenfor.
Så umiddelbart tror jeg ikke det er sult, der vækker ham om morgenen - men omvendt kan jeg heller ikke forstå, at han skulle være udhvilet efter 9 timers søvn, da hans samlede søvn om dagen for det meste udgør ml. 2 og 3 timer ialt.
Han er for det meste en glad og mild dreng - vil dog meget gerne underholdes, men det er vel meget naturligt... Som noget nyt er han begyndt at vågne med gråd, når han sover i barnevognen - men mon ikke det skyldes, at han drømmer - eller savner os??? Han virker lidt bange, når han vågner sådan!
Håber du har nogle forslag til bare en times ekstra nattesøvn - og at du ikke skriver at vi skal give ham mere mælk/flaske, for det er altså dagens udfordring ;-) Han har ikke fået mad/mælk om natten siden han var 2 mdr., så jeg tror ikke at vand vil hjælpe ham videre i søvnen, da han er lysvågen og klar til sjov!
Kærlig hilsen og tak for hjælpen!
M og A