Nattesøvn - længde

16. oktober 2006

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nattesøvn - længde

Hej Helen

Vi vil gerne høre, om du har nogle forslag til, hvordan vi kan få Mathias til at sove lidt længere om morgenen - vågner typisk ml. kl.5-5.15, hvilket vi synes er meget tidligt!!!

Han er næsten 7 mdr (på lørdag) og en stor dreng på ca. 9,5 kg og 72 cm+/- !! Han er generelt meget glad for rigtig mad - til gengæld ikke så begejstret for sin flaske længere.

Problemet som vi ser det (måske du ser noget andet) er, at når kl. er 19/19.30 er han helt færdig og vil bare i seng. Det er meget sjældent at han drikker ret meget mælk inden - ofte bare 40-50 ml. som jeg tror slukker hans tørst, hvorefter han bare leger med flasken eller vrider sig som en orm og skriger for at blive fri for den! Alt er prøvet - altså mht. måde at give ham den på - foran tv (...), i arm (hvilket han hader), liggende på mors seng i mørkt soveværelse osv - men uden ret meget held!!!

Hans dagsrytme er ca:
5-5.15 vågner og vækker resten af familien
5.45-6.15 Havregrød m. frugtmos og meget lidt sødmælk i kop
7.45-8.15 Flaske (ca. 80-120 ml)
Herefter lur (meget forskellig længde da han tit laver en ble efter ½-1 time og derefter ikke vil sove mere)
11-11.30 Fuldkornsgrød/Øllebrød el.lign efterfulgt af frugtmos, en kiks el lign. Igen meget lidt mælk af kop
Middagslur - igen ...

Annonce

... meget forskellig længde, hvilket ofte skyldes en ble...
Herefter nogen gange et mellemmåltid - lidt banan, Tykmælk el.lign
15.30-16 Flaske (alt ml. 100 og 250 ml)
Inden aftensmaden tager han tit en kort lur af maks ½ time
17.30-18 Kartoffel/grøntsagsmos m. kød, efterfulgt af lidt frugtmos. Igen lidt mælk af kop
Inden sengetid prøver vi så med en flaske igen - som beskrevet ovenfor.

Så umiddelbart tror jeg ikke det er sult, der vækker ham om morgenen - men omvendt kan jeg heller ikke forstå, at han skulle være udhvilet efter 9 timers søvn, da hans samlede søvn om dagen for det meste udgør ml. 2 og 3 timer ialt.

Han er for det meste en glad og mild dreng - vil dog meget gerne underholdes, men det er vel meget naturligt... Som noget nyt er han begyndt at vågne med gråd, når han sover i barnevognen - men mon ikke det skyldes, at han drømmer - eller savner os??? Han virker lidt bange, når han vågner sådan!

Håber du har nogle forslag til bare en times ekstra nattesøvn - og at du ikke skriver at vi skal give ham mere mælk/flaske, for det er altså dagens udfordring ;-) Han har ikke fået mad/mælk om natten siden han var 2 mdr., så jeg tror ikke at vand vil hjælpe ham videre i søvnen, da han er lysvågen og klar til sjov!

Kærlig hilsen og tak for hjælpen!
M og A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!