Svar: Bleafvænning
11. oktober 2006
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Louise
At blive renlig er en proces som man modnes til og processen har mange forskellige faser. Som udgangspunkt er det altid bedst, hvis barnet selv kommer og fortæller at det ikke længere vil bruge ble.
Samtidig har jeg også den holding at det er langt bedre for et barn at have en succesoplevelse med en tør ble, fremfor at man tager bleen af og får våde bukser. I overgangsperioden er "buksebleer" derfor en fordel, da barnet har dem på som underbukser og ikke behøver skifte bleen, hvis han har nået at sige til inden. Det er succes og medvirkende til at bleen så tilsidst udskiftes med bukser.
Det er en forudsætning for renlighed at barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer og samtidig skal man være opmærksom på at tiden fra barnet mærker at nu skal det tisse, til at det løber er meget kort. Nu hvor vi går den kolde tid i møde bliver det således ikke lettere, idet der så er meget mere tøj, som skal af og det er svært at nå.
Det er en rigtig god idé at indføre lidt regler om at man f.eks. altid tisser inden man går ud og leger, at man altid tisser inden man sover og når man står op, at man altid tisser inden man skal ud af døren for at handle osv.
Derudover er det en god idé at hjælpe jeres dreng ved at tænke i praktisk tøj. Det kan være rigtig svært at få en bukseknap op hurtigt, derfor er trykknapper eller bukser med elastik i taljen en stor fordel. Livrem og seler duer naturligvis ikke.
Mit råd til jer er derfor at I som udgangspunkt skal lade jeres dreng have ble på, når han ønsker dette, men samtidig også prøve at motivere ham til at gå på toilettet som en fast rutine, sikre jer at det er let for ham at få tøjet af og på og så se om ikke det kommer stille og roligt.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske