Bleafvænning

11. oktober 2006

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Bleafvænning

Hej Helen

Tak for dit sidste svar vedr. min søns raserianfald og jalousi overfor lillesøster! Det går meget bedre på det område nu.

Jeg skriver nu for at få nogle gode råd vedr. bleafvænning. Min søn er tre år og fire måneder og bruger stadig ble det meste af tiden. Allerede da han var to år begyndte han at vise interesse for potten, og vi lod ham bruge den alt hvad han ville. Interessen hang nok meget sammen med at nogle store børn i hans daværende vuggestue holdt op med at bruge ble.

Efter nogle måneder blev han så storebror, og viste efterfølgende absolut ingen interesse for at smide bleen. Vi lod det så ligge, men prøvede her i sommers at lokke ham til gå uden ble - uden held. Først her i august måned begyndte han igen at vise interesse for sagen. Han har haft flere dage uden ble, hvor han har sagt til, når han skulle tisse og så bedt om at få ble på, når han skulle have afføring - det har vi ladet ham få, da vi regnede med at det bare var en overgang.

I børnehaven er han ind i mellem blevet afleveret uden ble (efter eget ønske) og har så fået ble på i løbet af dagen. Han har ofte sovet om natten ...

Annonce

... uden ble og uden uheld.

Vores udgangspunkt har altså været, at han selv skulle styre om han ville have ble på eller ej. Nu har så desværre mistet interessen totalt. Vi er overbevist om, at han sagtens kan klare sig uden - han kan mærke når han skal både det ene og det andet (selvom han endnu kun har tisset på toilettet), og han kan godt sige til (men skal selvfølgelig mindes om det når han er midt i en spændende leg). Børnehaven mener dog ikke han er helt klar, og de synes vi bare skal tage det roligt.

Jeg tænker alligevel på, hvor længe vi skal afvente at det kommer af sig selv? Det virker som det irriterer ham at bruge ble - altså han synes det er lidt flovt, når nu legekammeraterne ikke gør det. Vi kommenterer det ikke overfor ham - undtagen et enkelt spørgsmål ind i mellem om han ikke synes det kunne være rart at slippe for bleen (som regel besvaret med nej - selvom han også ind i mellem stolt fortæller at han er en stor dreng der ikke bruger ble).

Ved ikke helt hvordan vi skal forholde os - ved bare, at han ville være rigtig stolt af ikke at bruge ble mere. Håber du har lidt råd!

Venlig hilsen Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.