Brev:
Bleafvænning
11. oktober 2006
Alder:
3 år, 4 mdr.
Bleafvænning
Hej Helen
Tak for dit sidste svar vedr. min søns raserianfald og jalousi overfor lillesøster! Det går meget bedre på det område nu.
Jeg skriver nu for at få nogle gode råd vedr. bleafvænning. Min søn er tre år og fire måneder og bruger stadig ble det meste af tiden. Allerede da han var to år begyndte han at vise interesse for potten, og vi lod ham bruge den alt hvad han ville. Interessen hang nok meget sammen med at nogle store børn i hans daværende vuggestue holdt op med at bruge ble.
Efter nogle måneder blev han så storebror, og viste efterfølgende absolut ingen interesse for at smide bleen. Vi lod det så ligge, men prøvede her i sommers at lokke ham til gå uden ble - uden held. Først her i august måned begyndte han igen at vise interesse for sagen. Han har haft flere dage uden ble, hvor han har sagt til, når han skulle tisse og så bedt om at få ble på, når han skulle have afføring - det har vi ladet ham få, da vi regnede med at det bare var en overgang.
I børnehaven er han ind i mellem blevet afleveret uden ble (efter eget ønske) og har så fået ble på i løbet af dagen. Han har ofte sovet om natten uden ble og uden uheld.
Vores udgangspunkt har altså været, at han selv skulle styre om han ville have ble på eller ej. Nu har så desværre mistet interessen totalt. Vi er overbevist om, at han sagtens kan klare sig uden - han kan mærke når han skal både det ene og det andet (selvom han endnu kun har tisset på toilettet), og han kan godt sige til (men skal selvfølgelig mindes om det når han er midt i en spændende leg). Børnehaven mener dog ikke han er helt klar, og de synes vi bare skal tage det roligt.
Jeg tænker alligevel på, hvor længe vi skal afvente at det kommer af sig selv? Det virker som det irriterer ham at bruge ble - altså han synes det er lidt flovt, når nu legekammeraterne ikke gør det. Vi kommenterer det ikke overfor ham - undtagen et enkelt spørgsmål ind i mellem om han ikke synes det kunne være rart at slippe for bleen (som regel besvaret med nej - selvom han også ind i mellem stolt fortæller at han er en stor dreng der ikke bruger ble).
Ved ikke helt hvordan vi skal forholde os - ved bare, at han ville være rigtig stolt af ikke at bruge ble mere. Håber du har lidt råd!
Venlig hilsen Louise