Svar: Uheld uden ble - 3 år, 6 mdr.

30. september 2006

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Iben

Jeg er ret sikker på at din lille dreng tildels tisser i bukserne fordi det er en reaktion på at skulle være stor og have fået en lillesøster, men faktisk også fordi han nok ikke selv synes han har et problem. Og så længe han ikke selv er motiveret for at ændre på tingene, så er det nok svært.

Mit hovedprincip i forhold til renlighed er at det er bedre at have en succesoplevelse med en tør ble, end det er ikke at have ble på og så have våde bukser. Derfor synes jeg det virker relevant nok at give din dreng ble på.

Samtidig så synes jeg dog også godt at du må stille visse krav, da han jo faktisk tidligere har bevist at han kan være renlig og således ikke bare skal "udnytte" situationen, fordi han er blevet storebror for 14 måneder siden. Det er en svær balance.

Jeg vil godt starte med det du selv skriver: "Vi har aldrig troet på den der med at sætte dem på potten på bestemte tidspunkter - og slet ikke den med at huske dem på det (for svaret er altid det samme! "Jeg skal ikke tisse" selvom de er helt gule i øjnene), men alligevel har vi gjort begge dele."

Jeg tror nemlig det er vigtigt at man hjælper sit barn med faste tidspunkter og også kræver at de går på toilettet. Ikke at det skal være klokken did og dat, men det skal indgå som en del af hverdagen - man tisser når man står op, man tisser inden man går i seng, man tisser inden man går hjemme fra, man tisser inden man løber ud og leger, man tisser inden man sætter sig til at spise osv.

Det er slet ikke noget du skal spørge om. Det er bare noget der forventes, så derfor skal du ikke spørge ham om han skal tisse (for det skal han aldrig), du skal i stedet sige: "kom du ...

Annonce

... skal lige ud at tisse inden vi går" og det skal han så!

Og det med at han har for travlt med at lege - helt rigtigt. Derfor skal man også tisse inden man går ud og leger. Samtidig skal man så også huske på at det hele går meget hurtigt. Når børn mærker de skal tisse, så er det nu og her og det er meget svært at holde sig. Derfor kommer der nogle gange et dryp i bukserne og der sker uheld og det skal der være plads til.

Det samme gælder med afføring, men det er trods alt lettere at "klemme ballerne sammen" og nå på toilettet, med mindre man har tynd mave.

Det virker som om din dreng faktisk godt kan holde sig og også mestrer fornemmelsen og det at sige til lige inden. Jeg synes derfor ikke du bare skal give efter og lade ham styre det hele, for han lyder til at være parat - en mangle motivationen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til Lorenzo, ja så handler det igen om motivationen. Hvis de to drenge er enige om at de har det fint med at tisse i bukserne, ja så er det svært at ændre på tingene, men hvis den ene begynder at komme med kommentarer om at det er forkert, så kan det være begyndelsen til lidt motivation.

Det er okay at give din dreng en ble på, hvis han så forsøger at holde sig tør og sige til og det så både giver en succesoplevelse og hindrer dig i for meget vasketøj. Hvis han tisser straks efter at have fået bleen på - ja så ville jeg nok også blive lidt "stram" i minen, men så må han jo have en ble på igen og så gerne sige til inden.

Og ud over bleen, så må I kræve at han går på toilettet og naturligvis huske det for ham. For er han ikke motiveret, så husker han ikke selv på det og det er måden du hjælper ham på.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder