Uheld uden ble - 3 år, 6 mdr.

30. september 2006

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Uheld uden ble - 3 år, 6 mdr.

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi det efterhånden har taget overhånd med uheldene for min søn på snart 3½ år. Vi smed bleen i påsken, set i bagklogskabens ulidelig klare lys var det nok for tidligt, men han har allerede siden sidste sommer kunne mærke rent fysisk når han skulle.

Efter en dag med uheld gik det over al forventning i flere måneder, uden uheld overhovedet. Vi brugte potte. På et tidspunkt begyndte han så at tisse på gulvet med vilje (sommer, uden ble) og så holdt det op igen (skrev til dig om det på det tidspunkt). Derefter har han haft måneder med små uheld, dvs han har holdt sig indtil han har tisset en smule i bukserne og så har han kaldt og vi har løbet ud på toilettet (det store nu). Han har også gjort det samme med afføring - en smule i bukserne og resten på toilettet. Det har virket som om han har haft for travlt med at lege til at tage sig af det.

Jeg har hele tiden prøvet at sige at det var ok, ikke at give ham skyldfølelse osv, men den er nok smuttet et par gange efter måske 3 uheld på en dag (og masser af vasketøj). Jeg har ikke skældt ud, men nok tydeligt været irriteret. Vi har aldrig troet på den der med at sætte dem på potten på bestemte tidspunkter - og slet ikke den med at huske dem på det (for svaret er altid det samme! "Jeg skal ikke tisse" selvom de er helt gule i øjnene), men alligevel har vi gjort begge dele. Jeg synes jo at han selv skal mærke det istedet for at jeg skal sige til.

I børnehaven kommer de alle på toilettet på samme tid 3 gange på en dag og vi har indført "morgentis" og "aftentis". Men i weekenderne skrider det hele og også sen ...

Annonce

... eftermiddag, for jeg glemmer det ærlig talt.

Men det vi har gjort har tydeligvis været forkert. For nu er det blevet værre, han vil slet ikke på toilettet for det meste, og nu tisser han gerne i bukserne helt og siger ikke noget, men leger videre. Afføring har vi sjældent haft rigtige uheld med, kun den lille smule hver gang han skal lave.
Når han har ble på tisser han gladeligt i bleen og siger "nu tisser jeg i bleen"..........

Nu har jeg meget mod min vilje sagt til ham at nu må han have ble på igen, men han skal sige til når han skal tisse alligevel og først når han har helt tør ble tager vi bleen af igen. Men jeg når slet ikke ind til ham, for det første han gør efter bleen er kommet på "jeg tisser i bleen".
Han leger baby nogle gange og har jo en lillesøster på 14 mdr, som uden tvivl spiller en rolle.

Men hvordan kommer jeg videre? Er det noget med bare at acceptere at nu har han ble på, købe hive-ned bleer, så han ikke bliver generet af det i bh og så ikke nævne det det næste halve år? I starten virkede han ked af det hvis han skulle have ble på, for han var jo STOR, men den seneste tid har han virket ligeglad. Nu går han rundt med ble med tis i uden at bemærke det.... skal jeg bare lades som om han nu igen går med ble og så prøve igen til foråret? Eller se om han selv bringer det på banen?

En lille detalje - han har en bedste ven i hans nye Scuola Materna (børnehave/børnehaveklasse) og han har haft et uheld med tis i børnehaven, hvad min søn aldrig har haft. Idag da jeg skiftede hans våde bukser sagde han at "Lorenzo gjorde det også..:" kan det spille en rolle?

Knus Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.