Svar: 2 1/2 årig laver pølser på toilettet og 4 årig lære at tørre sig selv
13. september 2006
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej
Det lyder som om din yngste datter har en fin fornemmelse for, hvornår hun skal lave pølser og derfor reagerer flot i forhold til dette. Det må hun rigtig gerne, når det bare er på hendes præmisser.
Det lyder dog ikke som om hun endnu har helt kontrol over det med vandladningen og forstår hvad det handler om og derfor lyder det som om at det endnu er lidt for tidligt at fjerne bleen.
Hvis din yngste datter er i stand til at holde sig tør i mere end 3 timer, så kan samarbejdet om bleen måske begynde, men ikke før. Hun er stadig bare en lille pige og mange børn er ikke klar til at smide bleen før 3 års alderen, så måske næste sommer passer bedre:o)
Med hensyn til din ældste datter, så er det korrekt at man bør tørre sig bagud. Hånden, man tørrer sig med skal altså være lang nok til at kunne komme om bag ved ryggen/ballerne og så tørre fra numsen og bagud.
Hvis man tørrer forfra og tørrer afføring fremad, så er der en stor risiko for at det trænger ind ved skeden og urinrøret og det kan give underlivsbetændelse og urinvejsinfektion.
Hvis din datter har tisset, vil hun tørre sig foran og dette vil hun fint kunne mestre selv. Men hvis hun har afføring, så skal hun tørre sig "bagfra".
De fleste børn vil være ret gamle inden de mestrer at tørre sig selv efter afføring. Man må kunne forvente at børn, som starter i skole kan finde ud af dette, men stadig vil børn, som f.eks. har tynd mave en dag, fortsat have behov for hjælp, selvom de er begyndt i skole.
Jeg ved ikke hvorfor børnehave ikke vil have at din datter tørrer sig selv, men jeg kunne forestille mig at de ikke mener hun er gammel nok til at kunne mestre at gøre dette rigtigt, samt at det jo også kræver at hun er ekstra god til at vaske hænder efterfølgende. Men du kan prøve at spørge institutionen, hvad deres holdning er.
Fortsat held og lykke med begge piger:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske