Svar: Leger med sin afføring
7. august 2006
Alder:
2 år
Kære Mari-Louise
I forhold til din datters alder, så er det helt normalt at hun interesseret sig for, hvad der kommer ud i den anden ende. Det skal hun i princippet have lov til.
Det du fortæller omkring jer forældre lyder rigtig fornuftigt. I viser hende afføringen i potten og snakker med hende om det og lader på den måde, på helt fornuftig vis, hendes undersøgelsestrang lov til at være der. Jeg ved også fra dine tidligere breve at I er en familie, som gør jer rigtig mange gode overvejelser i forhold til jeres datter.
Jeg kan godt forstå at I er frustrerede og jeg synes faktisk også jeres bekymring og rådvildhed er helt relevant.
Jeres datter har en noget større interesse for sin afføring, end man oftest oplever at børn har og det synes jeg faktisk I skal få hjælp til at få afklaret.
Jeg synes derfor I skal tage kontakt til kommunens PPR afdeling og bede om at tale med en børnepsykolog. Forklar ham/hende, hvad I har forklaret mig. Du skal ikke være ked af det, men sige til dig selv at det er vigtigt at I taler med en om, hvorfor din datter handler som du gør - og hvordan I bedst kan hjælpe hende. Det er naturligvis vigtigt at stoppe hende i at blive ved med dette, men det skal jo gøres på den rigtige måde:o) Og derfor er det en børnepsykolog I skal tale med.
Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske