Brev:
Søvn om dagen, 5 uger
7. august 2006
Alder:
1 mdr.
Søvn om dagen, 5 uger
Hej Helen
Vores lille datter på lige over 5 uger har de sidste dage, siden fredag, ikke sovet ret meget om dagen, men til gengæld skreget meget. Hvis vi er heldige, tager hun sig en lur på et par timer midt på dagen, men formiddag og sen eftermiddag og aften går med amning og skrig.
Om natten sover hun et langt stræk, oftest fra ca. 21 til 3, derefter ammer jeg, og hun sover igen til ca. 5 eller 6. Så ammer jeg igen, og hun kommer som regel over til os i sengen og sover til vi står op et sted mellem 7 og 8. Herefter ammer jeg minimum hver 2. time, nogle gange hver time. I alt ammer jeg 8-10 gange om dagen.
Hun sutter for det meste kortvarigt, ca. 10 minutter, på det ene bryst, og falder enten i søvn og eller begynder gange at "bokse" rundt ved brystet. Her prøver jeg at holde pause og så lægge hende til igen, men hun sutter kun kortvarigt, så "bokser" hun igen. Hun laver kliklyde når hun sutter på højre bryst, men ikke på ventre.
Så vidt jeg kan bedømme, er der mælk nok i brystet, og hun har også mælk i mundvigene. Hun gider oftest ikke spise af andet bryst, når hun bliver tilbudt det, så det virker til at hun er mæt.
Hun falder nogle gange i søvn, når jeg har bøvset hende, men så snart jeg lægger hende fra mig, vågner hun dog, og så er det skrig og skrål indtil hun bliver lagt til brystet igen. Hun sover max. 30-45 minutter. Nogle gange vil hun ligge lidt på en dyne efter amningen eller sidde hos sin far inden hun begynder at skrige, men oftest er det kun mig, der duer. Nogle gange kan jeg få skrigeriet til at stoppe ved at gå rundt med hende helt tæt ind til mig, men det hjælper kun så længe jeg går. Sætter jeg mig ned, begynder hun igen.
Jeg er efterhånden ved at være godt nedslidt og føler at hun skiftevis hænger i brystet hele dagen eller skriger.
Jeg har tænkt på, om hun får mad nok, fordi hun oftest kun spiser af det ene bryst, og vi har derfor prøvet at tilbyde hende flaske efter amningen, men den gider hun ikke tage, og hun tager på fra uge til uge. Jeg har også tænkt på om det kan være appetitspring der gør at hun spiser så hyppigt, men det burde vel ikke tage så mange dage?
Hvad i alverden kan der være galt, og hvad kan vi gøre? Jeg er snart ved at være løbet tør for ideer.
Mange hilsner Anne