Leger med sin afføring

7. august 2006

Kategori:
Alder:
2 år

Leger med sin afføring

Kære Helen

Vi har en datter, som lige er blevet 2 år. Indtil for 14 dage siden var aftenritualet noget nær perfekt. Nattøj, børste tænder, læse/synge og så sove. En enkelt gang imellem måtte vi ind for lige at berolige lidt, men hun er altid faldet i søvn selv. Vågner hun om natten kommer hun ind til os. Det varierer, hvor ofte det er.

Så for 14 dage siden begyndte hun at være urolig og klynkende om aftenen, og ville ikke i seng. De første par dage skulle der et par gange til, hvor vi var inde og bede hende lægge sig ned og sove. Men så en aften, da vi kom derind havde hun haft afføring, og hun havde haft begge hænder nede i bleen og smurt den ud på seng, linned og sovedyr.

Sådan har det været næsten hver aften siden. Vi startede med at sige at det måtte hun ikke, det var noget griseri og så skifte sengetøj, nattøj osv. uden at tale med hende. Det bliver dog sværere og sværere at holde temperamentet nede, når det fortsætter. Vi har prøvet at give hende "ud-i-et" nattøj på, men det får hun knappet op. Et par nætter har vi været nødt til at fjerne hendes ...

Annonce

... sovedyr, fordi det skulle vaskes, og hun er jo dybt ulykkelig og det tager meget lang tid for hende at falde i søvn.

Men det fortsætter, og nu er det også sket en enkelt gang i vuggestuen om dagen, og også herhjemme. Hun kan gå i haven og lege, og så kommer hun pludselig med afføring overalt og siger at det lugter.

Der er ikke sket forandringer i hendes tilværelse, og vi har først ferie fra nu, så hun har heller ikke været hjemme længe og så tilbage i vuggestuen.

Hun er ellers et glad barn, glad for vuggestuen, glad for mad, glad for bøger og at synge.

Hun går med ble, hvis hun har været i bad eller skal have ren ble på, vil hun gerne prøve at sidde på potten, og en gang imellem tisser hun eller har afføring. Men det er ikke noget vi opfordrer til, da vi ikke synes, at hun er klar til at smide bleen. Hun er ikke selv bevidst om, hvornår hun skal. Hun har fået lov til at kigge på sin afføring både i potten og når det er i bleen.

Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal stille op. Har du nogen råd til, hvordan vi får stoppet det ?

Med venlig hilsen

Mari-Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor