Brev:
Leger med sin afføring
7. august 2006
Alder:
2 år
Leger med sin afføring
Kære Helen
Vi har en datter, som lige er blevet 2 år. Indtil for 14 dage siden var aftenritualet noget nær perfekt. Nattøj, børste tænder, læse/synge og så sove. En enkelt gang imellem måtte vi ind for lige at berolige lidt, men hun er altid faldet i søvn selv. Vågner hun om natten kommer hun ind til os. Det varierer, hvor ofte det er.
Så for 14 dage siden begyndte hun at være urolig og klynkende om aftenen, og ville ikke i seng. De første par dage skulle der et par gange til, hvor vi var inde og bede hende lægge sig ned og sove. Men så en aften, da vi kom derind havde hun haft afføring, og hun havde haft begge hænder nede i bleen og smurt den ud på seng, linned og sovedyr.
Sådan har det været næsten hver aften siden. Vi startede med at sige at det måtte hun ikke, det var noget griseri og så skifte sengetøj, nattøj osv. uden at tale med hende. Det bliver dog sværere og sværere at holde temperamentet nede, når det fortsætter. Vi har prøvet at give hende "ud-i-et" nattøj på, men det får hun knappet op. Et par nætter har vi været nødt til at fjerne hendes sovedyr, fordi det skulle vaskes, og hun er jo dybt ulykkelig og det tager meget lang tid for hende at falde i søvn.
Men det fortsætter, og nu er det også sket en enkelt gang i vuggestuen om dagen, og også herhjemme. Hun kan gå i haven og lege, og så kommer hun pludselig med afføring overalt og siger at det lugter.
Der er ikke sket forandringer i hendes tilværelse, og vi har først ferie fra nu, så hun har heller ikke været hjemme længe og så tilbage i vuggestuen.
Hun er ellers et glad barn, glad for vuggestuen, glad for mad, glad for bøger og at synge.
Hun går med ble, hvis hun har været i bad eller skal have ren ble på, vil hun gerne prøve at sidde på potten, og en gang imellem tisser hun eller har afføring. Men det er ikke noget vi opfordrer til, da vi ikke synes, at hun er klar til at smide bleen. Hun er ikke selv bevidst om, hvornår hun skal. Hun har fået lov til at kigge på sin afføring både i potten og når det er i bleen.
Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal stille op. Har du nogen råd til, hvordan vi får stoppet det ?
Med venlig hilsen
Mari-Louise