Svar: Af med bleen - og dog!
7. november 2005
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Mor
At blive renlig er en proces som man modnes til og en af faserne er netop at lave i bleen og komme og sige til, når dette er gjort.
Nogle børn har meget svært ved at skulle give slip på deres afføring. De ser det som en del af dem selv og det kan derfor virke grænseoverskridende for dem, at man skylder afføringen ud i toilettet. For disse børn hjælper det nogle gange at lave afføring på potte, og så lade dem selv være med til at komme det i toilettet.
Jeg tror umiddelbart at I skal prøve ikke at fokusere for meget på det, men lade jeres dreng få en ble på, når han beder om det. Ved at gå og holde sig kan han jo få forstoppelse og det har ingen glæde af på sigt. Tværtimod.
Børn vil rigtig gerne gøre det de fornemmer deres forældre gerne vil have dem til og der er ingen tvivl om, at han fornemmer at I synes han er rigtig dygtig, hvis han laver på toilettet. Det er dog meget vigtigt, at han ikke på nuværende tidspunkt oplever et pres og en følelse af ikke at være god nok. Han er kun godt 3 år og derfor er det vigtigt, at I lige nu prøver at tage det hele så roligt som muligt. Når han mærker at I er afslappet omkring det og uden problemer acepterer bleen, når han skal lave afføring, så vil han forhåbentlig også med tiden kunne slappe af og føle sig tryg ved at prøve på toilettet. Og så kommer det stille og roligt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske