Svar: Når drenge står op og tisser
19. september 2003
Alder:
4 år
Kære far
Det er et meget svært spørgsmål du der stiller, og da jeg jo ikke er psykolog er det meget svært for mig at vurdere, hvorvidt det vil gå ud over din søns kønsidentitet. Min umiddelbare tanke er dog at det tror jeg ikke. Tænk på hvor mange mænd der sidder ned, når de skal læse avisen:-)
Jeg har fuld forståelse for dit synspunkt og synes også at du har gjort dig rigtig mange fine overvejelser både omkring hvordan din dreng nu skal lære det her og hvad der er hygiejnisk rigtigt at gøre. Rent principielt mener jeg derfor også at din dreng skal have lov til at stå op og tisse.
Samtidig har jeg dog også stor forståelse for børnehaven. Du ved, og måske bedre end jeg, at mange drenge elsker at tisse over kryds og at det hurtigt kan blive en leg om hvem der tisser længst osv. Det kan jo blive et forfærdeligt svineri, som også lugter.
I de fleste institutioner er det sådan at der er både fælles og separate toiletter. Hvis din dreng går i en sådan institution, kunne det i givet fald så ikke være muligt at lave en aftale om, at når man gik på et separat toilet, så måtte man stå op, men når man gik på fælles toilet, så sad man ned?
Et eller andet sted ligger der jo også det i det at drenge jo skal lære det og øvelse gør mester.
Jeg har ikke hørt om den undersøgelse der henvises til, så om der er noget om det, ved jeg ikke.
Fortsat held og lykke, håber det var en hjælp.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske