Svar: Når drenge står op og tisser

19. september 2003

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære far

Det er et meget svært spørgsmål du der stiller, og da jeg jo ikke er psykolog er det meget svært for mig at vurdere, hvorvidt det vil gå ud over din søns kønsidentitet. Min umiddelbare tanke er dog at det tror jeg ikke. Tænk på hvor mange mænd der sidder ned, når de skal læse avisen:-)

Jeg har fuld forståelse for dit synspunkt og synes også at du har gjort dig rigtig mange fine overvejelser både omkring hvordan din dreng nu skal lære det her og hvad der er hygiejnisk rigtigt at gøre. Rent principielt mener jeg derfor også at din dreng skal have lov til at stå op og tisse.

Samtidig har jeg dog også stor forståelse for børnehaven. Du ved, og måske bedre end jeg, at mange drenge ...

Annonce

... elsker at tisse over kryds og at det hurtigt kan blive en leg om hvem der tisser længst osv. Det kan jo blive et forfærdeligt svineri, som også lugter.

I de fleste institutioner er det sådan at der er både fælles og separate toiletter. Hvis din dreng går i en sådan institution, kunne det i givet fald så ikke være muligt at lave en aftale om, at når man gik på et separat toilet, så måtte man stå op, men når man gik på fælles toilet, så sad man ned?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Et eller andet sted ligger der jo også det i det at drenge jo skal lære det og øvelse gør mester.

Jeg har ikke hørt om den undersøgelse der henvises til, så om der er noget om det, ved jeg ikke.

Fortsat held og lykke, håber det var en hjælp.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt