Brev:
Når drenge står op og tisser
19. september 2003
Alder:
4 år
Når drenge står op og tisser
Jeg er far til en dreng på 4 år, som for nylig har smidt bleen og er begyndt at gå på toilettet. Jeg øver dette sammen med ham, for at lære ham at ramme hullet i toiletkummen. Hvis uheldet sker, at han ikke rammer viser jeg ham, hvordan han kan tørre op efter sig. Jeg viser ham også, at han kan tørre spidsen af tissemanden og vaske fingre efter toiletbesøg.
Mit problem er, at i min søns børnehave vil man ikke have at drengene står op og tisser, de skal sidde ned på toilettet. Deres argumention for dette er, at drenge i den alder har svært ved at ramme toilettet og derfor grisser meget. De påstår også at nyere forskning har påvist, at grunden til at mænd får prostata er, at de ikke får tømt blæren helt, når de står op. Er der noget rigtigt i dette? Jeg har søgt på nettet og kan ikke finde noget som lægevidenskabeligt understøtter denne påstand.
Jeg mener at børnehaven krænker min søns ret til at være dreng og at det kan skade hans kønsidentitet, når de forlanger at han skal sidde ned og tisse.
Hjælp ønskes.