Svar: Bleen igen igen

22. august 2005

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Iben

Dejligt at høre at det går godt med lillesøster:o)

Med hensyn til din dreng, så tror jeg altså umiddelbart at du selv er inde på noget af det rigtige. Du skriver at han fysisk er godt med, dvs kan holde sig i min. 3 timer og fornemme, når han skal tisse og have afføring; men jeg tror som dig at han endnu ikke har fundet helt ud af hvordan det egentlig hænger sammen og altså ikke er med psykisk.

Jeg kan godt forstå dine overvejelser. Umiddelbart tænker jeg at det med at lade ham gå uden ble under tøjet og håbe at han lærer det af den vej, det duer ikke. Han er alt for lille og vil opleve det som et nederlag og det er der bestemt ikke grund til. Så er det derimod meget bedre at give ham ble på og han så får en succesoplevelse med den.

Og hvordan skal han så få en succesoplevelse med bleen på, når han så ikke interesserer sig for det? Tja... umiddelbart tænker jeg at han måske med bleen på kan hjælpes på toilettet. Altså at du tager ham ved hånden og siger "kom nu ...

Annonce

... skal vi lige ud at tisse" - det kan være før I skal køre, før han skal sove eller lignende. På den måde kan du hive bleen ned som et par trusser og være heldig at han så tisser eller har afføring på potten - måske kan det så få ham til at forbinde tingene.

Med hensyn til K-vitamin, så gav man tidligere dette til børn i Danmark. Alle børn her får dog K-vitamin som injektion i forbindelse med fødsel og gives ikke dråber mere. De tidligere anbefalinger i Danmark lød: 1 dråbe ugentligt = 1 mg. fytomenandion fra fødslen i 3 måneder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er altså anderledes end det du beskriver og derfor må du hellere spørge lægen, hvor du bor, da du må gå ud fra de retningslinier, der i øvrigt gælder for italienske børn.

Med hensyn til D-vitamin, så er det rigtigt at nogle børn kan reagere med lidt uro i maven. Det er dog langt fra alle. Det bedste du kan gøre er at komme lidt modermælk på en ske og komme d-dråberne på der og give hende det på den måde i munden.

Fortsat held og lykke med dem begge:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.