Svar: Bleen igen igen
22. august 2005
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Iben
Dejligt at høre at det går godt med lillesøster:o)
Med hensyn til din dreng, så tror jeg altså umiddelbart at du selv er inde på noget af det rigtige. Du skriver at han fysisk er godt med, dvs kan holde sig i min. 3 timer og fornemme, når han skal tisse og have afføring; men jeg tror som dig at han endnu ikke har fundet helt ud af hvordan det egentlig hænger sammen og altså ikke er med psykisk.
Jeg kan godt forstå dine overvejelser. Umiddelbart tænker jeg at det med at lade ham gå uden ble under tøjet og håbe at han lærer det af den vej, det duer ikke. Han er alt for lille og vil opleve det som et nederlag og det er der bestemt ikke grund til. Så er det derimod meget bedre at give ham ble på og han så får en succesoplevelse med den.
Og hvordan skal han så få en succesoplevelse med bleen på, når han så ikke interesserer sig for det? Tja... umiddelbart tænker jeg at han måske med bleen på kan hjælpes på toilettet. Altså at du tager ham ved hånden og siger "kom nu skal vi lige ud at tisse" - det kan være før I skal køre, før han skal sove eller lignende. På den måde kan du hive bleen ned som et par trusser og være heldig at han så tisser eller har afføring på potten - måske kan det så få ham til at forbinde tingene.
Med hensyn til K-vitamin, så gav man tidligere dette til børn i Danmark. Alle børn her får dog K-vitamin som injektion i forbindelse med fødsel og gives ikke dråber mere. De tidligere anbefalinger i Danmark lød: 1 dråbe ugentligt = 1 mg. fytomenandion fra fødslen i 3 måneder.
Det er altså anderledes end det du beskriver og derfor må du hellere spørge lægen, hvor du bor, da du må gå ud fra de retningslinier, der i øvrigt gælder for italienske børn.
Med hensyn til D-vitamin, så er det rigtigt at nogle børn kan reagere med lidt uro i maven. Det er dog langt fra alle. Det bedste du kan gøre er at komme lidt modermælk på en ske og komme d-dråberne på der og give hende det på den måde i munden.
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske