Snart 3 år og laver scener ved hver aftensmad

22. august 2005

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Snart 3 år og laver scener ved hver aftensmad

Hej

Vi har nu i en periode, ca. 2 uger, oplevet, at vores ældste søn teer sig når vi skal starte på aftensmaden. Vi har derfor diskuteret det indbyrdes og lavet en del ændringer, men ligelidt hjælper det. Vi har rykket madtidspunktet til tidligere. Vi har omrokeret omkring familiebordet, så vi alle fire sidder overfor hinanden, hvor det før var den mindste der sad ved bordenden. Så presser vi ham ikke til at spise, men siger og holder fast i det, at han skal trods alt sidde ved bordet og vente til vi andre er færdige. Jeg har også brugt det argument, at jeg synes, at han i det mindste kan prøve en skefuld, idet jeg har forsøgt at lave god mad til os alle. Det hjælper heller ikke noget.

Jeg mader vores mindste og min mand hjælper vores 3 årige. På det sidste vil han heller ikke spise selv mere. Han vil mades, og af og til pludselig puttes hos mig, hvilket jeg konsekvent afviser, idet vi spiser, og det kan vi gøre bagefter. Vi er ikke i tvivl om, at det er et spg. om opmærksomhed han søger, han ser tydeligt, at vi bliver skuffede, når han ikke starter med at spise, men laver ballade. Hvad gør vi galt eller rettere, hvad ...

Annonce

... kan vi gøre, for at rette op på dette?

Så vil jeg høre dig, da du har hjulpet os mange gange efterhånden. Sidste gang var med vores mindste og hans spisevaner, nu spiser han som en 1 årig, grovere og varieret, får kun en flaske om aftenen nu, drikkekop med mælk eller vand i løbet af dagen, og spiser selv sine kiks og rugbrødsmadder.

Men jeg prøver hver aften at give ham vores mad, tilpasset hans 7 tænder, hakket fint, men han afviser min mad. Kan det være, at det ikke er flydende nok? Hvis jeg derefter prøver, som en test, for jeg ved, at det må man ikke gøre, at servere et alternativ, spiser han gerne glasmaden. Han kan da ikke se forskellen, for det bliver begge dele tilberedt i køkkenet.

Eller det er som om, at han vil have skeen i hånden, men han kan jo ikke styre den. Hvad er løsningen her? At give ham noget i hånden (men hvad?) og samtidig made ham? når jeg vil prøve noget nyt som æbler i både eller bananstykker, kaster han det væk, igen og igen. Men prøver jeg at give frugt på glas (15 md. glas fra Hipp af) bliver det slugt! så hvad er forklaringen her? Han kan godt tygge.

Og hvad kan jeg gøre?

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig