Brev:
Snart 3 år og laver scener ved hver aftensmad
22. august 2005
Alder:
2 år, 11 mdr.
Snart 3 år og laver scener ved hver aftensmad
Hej
Vi har nu i en periode, ca. 2 uger, oplevet, at vores ældste søn teer sig når vi skal starte på aftensmaden. Vi har derfor diskuteret det indbyrdes og lavet en del ændringer, men ligelidt hjælper det. Vi har rykket madtidspunktet til tidligere. Vi har omrokeret omkring familiebordet, så vi alle fire sidder overfor hinanden, hvor det før var den mindste der sad ved bordenden. Så presser vi ham ikke til at spise, men siger og holder fast i det, at han skal trods alt sidde ved bordet og vente til vi andre er færdige. Jeg har også brugt det argument, at jeg synes, at han i det mindste kan prøve en skefuld, idet jeg har forsøgt at lave god mad til os alle. Det hjælper heller ikke noget.
Jeg mader vores mindste og min mand hjælper vores 3 årige. På det sidste vil han heller ikke spise selv mere. Han vil mades, og af og til pludselig puttes hos mig, hvilket jeg konsekvent afviser, idet vi spiser, og det kan vi gøre bagefter. Vi er ikke i tvivl om, at det er et spg. om opmærksomhed han søger, han ser tydeligt, at vi bliver skuffede, når han ikke starter med at spise, men laver ballade. Hvad gør vi galt eller rettere, hvad kan vi gøre, for at rette op på dette?
Så vil jeg høre dig, da du har hjulpet os mange gange efterhånden. Sidste gang var med vores mindste og hans spisevaner, nu spiser han som en 1 årig, grovere og varieret, får kun en flaske om aftenen nu, drikkekop med mælk eller vand i løbet af dagen, og spiser selv sine kiks og rugbrødsmadder.
Men jeg prøver hver aften at give ham vores mad, tilpasset hans 7 tænder, hakket fint, men han afviser min mad. Kan det være, at det ikke er flydende nok? Hvis jeg derefter prøver, som en test, for jeg ved, at det må man ikke gøre, at servere et alternativ, spiser han gerne glasmaden. Han kan da ikke se forskellen, for det bliver begge dele tilberedt i køkkenet.
Eller det er som om, at han vil have skeen i hånden, men han kan jo ikke styre den. Hvad er løsningen her? At give ham noget i hånden (men hvad?) og samtidig made ham? når jeg vil prøve noget nyt som æbler i både eller bananstykker, kaster han det væk, igen og igen. Men prøver jeg at give frugt på glas (15 md. glas fra Hipp af) bliver det slugt! så hvad er forklaringen her? Han kan godt tygge.
Og hvad kan jeg gøre?
Venlig hilsen