Bleen igen igen

22. august 2005

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Bleen igen igen

Så er jeg der igen med bleen.... Min dreng på 26 mdr har nu i 4-5 uger gået med numsen bar hver dag og brugt potten til både stort og småt - uden uheld! I starten sagde han til, men nu går han bare på potten når han skal, uden at nævne det. Hvis han laver stort henter han os dog og råber stolt SE!!!! :-)

Når han har ble på laver han i bleen uden at bemærke det hverken før eller efter. Han siger ikke til og føler sig ikke generet af at have en snavset ble på.

Han er selv ligeglad med om han har ble på eller ej - føler det åbenbart ikke irriterende at have den på.
Han er altså renlig når han har numsen bar, og slet ikke renlig når han har ble på.

Jeg synes nu det er på tide at vi kommer et skridt videre. Det er tydeligt at han kan mærke det inden det kommer og kan holde sig. Der går flere timer imellem at han f.eks. tisser og han besørger altså kun på potten (kan ikke lide toilettet).

Jeg har derfor prøvet at give ham tøj på uden ble under - jeg har forberedt ham og sagt at han ikke havde ble på og derfor skulle huske at gå på potten eller sige til. Jeg har vist ham hvordan man hiver bukserne ned og op igen bagefter. Men det kan han bare slet ikke finde ud af.

Hvis han har tøj på tisser han i bukserne og er meget overrasket over at han blev våd. For ham er tøj og ble åbenbart det samme.

Jeg vil jo helst ikke have at han får for mange uheld af hensyn til hans selvtillid, men hvordan kommer jeg videre? Jeg har ikke fundet nogle beskrivelser af denne "problemstilling" nogle steder - det har alt sammen handlet om andre ting man kan komme ud for. Men for ham hænger potten og nøgenhed altså ...

Annonce

... sammen...

Jeg er klar over det er tidligt og jeg har ikke travlt overhovedet. Men jeg føler han er - i hvert fald fysisk - klar og jeg vil nødigt forpasse chancen for så at ende med en 5-årig med ble på. Sat lidt på spidsen, men hvis han er klar vil jeg gerne hjælpe ham lidt.

Men er han mon ikke klar psykisk? Altså jeg tænker på om han forstår hvad det egentlig handler om?

Hvordan kan jeg komme videre fra den bare numse til at have tøj eller bukseble på som man så hiver ned?

Skal jeg bare lade ham gå med numsen bar og så når det bliver efterår give ham ble på igen og lade ham blive ble-barn igen på fuld tid indtil han selv bemærker det eller det atter bliver sommer?

Han har ikke ændret sig vedr dette efter at lillesøster er kommet til. Jeg var ellers forberedt på at sætte det hele i bero, men han bruger stadig potten flittigt hver dag.

Ellers har han taget det flot med lillesøster, men hun er også super nem... græder faktisk aldrig, heller ikke når hun er sulten - der grynter hun blot :-) Så hun har ikke rigtig taget opmærksomhed fra ham - endnu...

Han er lidt vred på mormor, som bor her i øjeblikket og det KAN jo være hans reaktion...

Et lille tillægsspørgsmål... Her i Italien giver man K-vitamin på dråber - 1 om dagen. Men hvor længe skal jeg give hende dem?
Og vedr. D-vitamin - er det et tidspunkt på dagen der er bedst at give dem - har hørt at de kan give mavevrøvl... Her skal jeg kun give 3 om dagen, da vi jo har en del mere sol end nordpå :-) Jeg har købt dem i DK, dem med kokosolie.

Ellers er maveknebene forsvundet igen, nu hvor jeg har lært at bøvse hende af, så tak for fif :-)

Knus Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder