Svar: Ble-smidning

30. juni 2005

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Iben

Jeg synes også det lyder som om din dreng er blevet mere bevidt om det med bleen og at det derfor er helt relevant at støtte ham i dette.

Du gør det meget fint, synes jeg, og du har fuldstændig ret i at der, selvom det går hastigt fremad nu, godt kan komme tilbageskridt, når lillesøster kommer. Men det er godt at du også har dette med i dine tanker.

At jeres dreng har lettere ved at huske på at skulle tisse og interesserer sig for dette, når han ikke har tøj på, er kun naturligt og tegn på fin udvikling. Det kan bestemt også være en fordel at I bor, hvor I gør, så han har muligheden for at rende rundt uden tøj.

Jeg har lidt den holdning at det er langt bedre at give ham en succeoplevelse end et nederlag og med deet mener jeg at det er en større succes at komme med en tør ble, end med et par våde bukser. Jeg synes derfor umiddelbart ikke at I skal tage bleen af ...

Annonce

... ham, når han har tøj på, men måske kunne I i stedet prøve med et par blebukser (up&go eller lignende), som kan trækkes ned og op. giv ham muligheden for at sige til inden og ros ham så, når bleen er tør. Når det går godt og han virker til at have mere styr på dette, så kan I forsøge at tage bleen af ham. Dog skal I fortsat have i tankerne at lille søster kommer og at han trods alt ikke er ældre end han er, så der er ingen grund til at forcere noget:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder dog heller ikke at I ikke må opfordre ham. Det kan f.eks. være en udmærket idé at sige 'Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører'. Det skal ikke være tvang, men være en naturlig ting, som I andre også gør. Det hører med til rutinerne i dagligdagen, at man tisser før man f.eks. kører op for at handle.

Fortsæt bare, det lyder som om det går i rigtig retning. Rigtig meget held og lykke også med den forestående fødsel:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København