Svar: Ble-smidning
30. juni 2005
Alder:
2 år
Kære Iben
Jeg synes også det lyder som om din dreng er blevet mere bevidt om det med bleen og at det derfor er helt relevant at støtte ham i dette.
Du gør det meget fint, synes jeg, og du har fuldstændig ret i at der, selvom det går hastigt fremad nu, godt kan komme tilbageskridt, når lillesøster kommer. Men det er godt at du også har dette med i dine tanker.
At jeres dreng har lettere ved at huske på at skulle tisse og interesserer sig for dette, når han ikke har tøj på, er kun naturligt og tegn på fin udvikling. Det kan bestemt også være en fordel at I bor, hvor I gør, så han har muligheden for at rende rundt uden tøj.
Jeg har lidt den holdning at det er langt bedre at give ham en succeoplevelse end et nederlag og med deet mener jeg at det er en større succes at komme med en tør ble, end med et par våde bukser. Jeg synes derfor umiddelbart ikke at I skal tage bleen af ham, når han har tøj på, men måske kunne I i stedet prøve med et par blebukser (up&go eller lignende), som kan trækkes ned og op. giv ham muligheden for at sige til inden og ros ham så, når bleen er tør. Når det går godt og han virker til at have mere styr på dette, så kan I forsøge at tage bleen af ham. Dog skal I fortsat have i tankerne at lille søster kommer og at han trods alt ikke er ældre end han er, så der er ingen grund til at forcere noget:o)
Det betyder dog heller ikke at I ikke må opfordre ham. Det kan f.eks. være en udmærket idé at sige 'Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører'. Det skal ikke være tvang, men være en naturlig ting, som I andre også gør. Det hører med til rutinerne i dagligdagen, at man tisser før man f.eks. kører op for at handle.
Fortsæt bare, det lyder som om det går i rigtig retning. Rigtig meget held og lykke også med den forestående fødsel:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske