Brev:
Ble-smidning
30. juni 2005
Alder:
2 år
Ble-smidning
Hej Helen
Nu skriver jeg igen om bleen, for nu er vi derhenne hvor vores søn på 2 år faktisk siger til inden og holder sig til vi når potten eller toilettet.
Vi gør intet for at "træne" ham, men har dog købt en potte, da han har vist interesse. Vi har det meget varmt her sydpå og han går derfor uden ble, når han kommer hjem om eftermiddagen.
Jeg har lagt mærke til at han ikke går og små-strinter, men han kan sagtens finde på at tisse på gulvet, men det virker bevist (han presser og kigger meget interesseret).
Her har vi så sagt at han skal sidde på potten når han skal tisse eller lave og så gør han det. Nogle gange har han sagt nej og så har vi bare givet ham en ble på igen.
De sidste par dage har han dog sagt til et stykke tid inden han har skulle lave stort og også inden han skulle tisse. Han har så lavet skiftevis på potte og toilet, alt efter hvad han har lyst til... F.eks. idag i karbad sagde han TIS og holdt sig for tissemanden og ville over på toilettet.
Vi har gjort os meget umage med ikke at råbe NEJ hvis han tisser på gulvet, men prøver bare at forklare ham at man skal tisse på toilettet eller potten. Vi roser ham heller ikke men siger f.eks. "ajjj, er det sjovt at tisse i potten??" og så griner han og siger JA! (da han lavede stort første gang kunne jeg dog ikke lade være med at rose ham, fnis...)
Det virker som om at han, når han har ble på, ikke skænker det en tanke, dvs bare laver og tisser i bleen uden at sige noget eller tænke over det. Men hver gang han er nøgen siger han til og viser det interesse.
Jeg skal snart føde lillesøster og jeg regner derfor bestemt ikke med at han bliver ble-fri, men jeg vil heller ikke "forpasse" en chance..
Er der noget mere vi kan gøre? Skal jeg prøve at tage bleen af ham mens han har tøj på? Evt. med et par underbukser på istedet? ... Så måske man kan hjælpe ham lidt på en eller anden måde?
At han så måske "går tilbage" i udviklingen når lillesøster kommer til august er så en anden ting, og så tager vi bare det.. jeg har ikke noget problem med to blebørn :-) men det virker som om han i hvert fald rent fysisk er kommet langt og kan mærke det og selv virker meget interesseret i projektet...
Han har også prøvet at sidde på de små toiletter i vuggestuen med succes, så der gør de det også, men kun på hans egne forespørgsler (jeg har sagt at de bare skal følge ham, men ikke opfordre til noget... skal de måske prøve at opfordre ham mere bevidst?)
Det blev vist lidt rodet, men håber på dine tanker alligevel...
Knus Iben