Ble-smidning

30. juni 2005

Kategori:
Alder:
2 år

Ble-smidning

Hej Helen

Nu skriver jeg igen om bleen, for nu er vi derhenne hvor vores søn på 2 år faktisk siger til inden og holder sig til vi når potten eller toilettet.

Vi gør intet for at "træne" ham, men har dog købt en potte, da han har vist interesse. Vi har det meget varmt her sydpå og han går derfor uden ble, når han kommer hjem om eftermiddagen.
Jeg har lagt mærke til at han ikke går og små-strinter, men han kan sagtens finde på at tisse på gulvet, men det virker bevist (han presser og kigger meget interesseret).

Her har vi så sagt at han skal sidde på potten når han skal tisse eller lave og så gør han det. Nogle gange har han sagt nej og så har vi bare givet ham en ble på igen.

De sidste par dage har han dog sagt til et stykke tid inden han har skulle lave stort og også inden han skulle tisse. Han har så lavet skiftevis på potte og toilet, alt efter hvad han har lyst til... F.eks. idag i karbad sagde han TIS og holdt sig for tissemanden og ville over på toilettet.

Vi har gjort os meget umage med ikke at råbe NEJ hvis han tisser på gulvet, men prøver bare at forklare ham at man skal tisse på toilettet eller potten. Vi roser ham heller ikke men siger f.eks. "ajjj, er det sjovt at tisse i potten??" og så griner han og siger JA! (da han ...

Annonce

... lavede stort første gang kunne jeg dog ikke lade være med at rose ham, fnis...)

Det virker som om at han, når han har ble på, ikke skænker det en tanke, dvs bare laver og tisser i bleen uden at sige noget eller tænke over det. Men hver gang han er nøgen siger han til og viser det interesse.

Jeg skal snart føde lillesøster og jeg regner derfor bestemt ikke med at han bliver ble-fri, men jeg vil heller ikke "forpasse" en chance..

Er der noget mere vi kan gøre? Skal jeg prøve at tage bleen af ham mens han har tøj på? Evt. med et par underbukser på istedet? ... Så måske man kan hjælpe ham lidt på en eller anden måde?
At han så måske "går tilbage" i udviklingen når lillesøster kommer til august er så en anden ting, og så tager vi bare det.. jeg har ikke noget problem med to blebørn :-) men det virker som om han i hvert fald rent fysisk er kommet langt og kan mærke det og selv virker meget interesseret i projektet...

Han har også prøvet at sidde på de små toiletter i vuggestuen med succes, så der gør de det også, men kun på hans egne forespørgsler (jeg har sagt at de bare skal følge ham, men ikke opfordre til noget... skal de måske prøve at opfordre ham mere bevidst?)

Det blev vist lidt rodet, men håber på dine tanker alligevel...

Knus Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor