Svar: At tisse selv
28. januar 2005
Alder:
19 mdr.
Kære Iben
Det er min erfaring at rigtig mange børn omkring får en periode hvor de pludselig interesserer sig meget for det at tisse. Det er både en interesse omkring det at mor og far tisser, om at de ser større børn tisse på wc, og en del af det at blive opmærksom på deres egen krop. De opdager forskellen på drenge og piger og undersøger også sig selv og er meget interesseret i hvordan man egetlig ser ud. Det er helt bestemt et sundhedstegn og en udvikling man skal støtte.
Jeg mener bestemt ikke at din dreng er parat til at blive renlig, men det vil være fint at støtte hans interesse på den måde at hvis han gerne vil prøve at sidde på toilettet, så lad ham prøve, men accepter når han ikke vil og pres ham ikke.
Hans interesse kan være stor i en periode og så kan interessen pludselig forsvinde helt igen og det er normalt.
Med hensyn til om det skal være potte eller toilet, så kan jeg godt forstå dit synspunkt med at han ligeså godt kan lære det rigtigt fra starten. Igen er det dog vigtigt at de bliver efter, hvad barnet har lyst til. Nogle børn vil ikke sidde på potte, andre børn vil ikke sidde på toilettet, så igen er det helt forskelligt. I må se tiden an.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske