At tisse selv

28. januar 2005

Kategori:
Alder:
19 mdr.

At tisse selv

Hej Helen

Min søn er nu 19 måneder og har aldrig interesseret sig for hvad der var i bleen (og om det var der længe) eller på nogen måde været klar over at der skete noget i den afdeling. Jeg havde planer om til sommer at lade ham rende en del rundt uden ble på for at han kunne se hvad der skete, uden at jeg derved havde forhåbninger om et ble-frit barn :-) Det kommer nok når det kommer.

MEN her på det seneste er han blevet meget optaget og interesseret i det at tisse... han har lært at sige tis (nok i starten fordi jeg sagde at det var hans tissemand, når han rørte ved den) og han er meget fascineret af når vi andre tisser på toilettet (specielt far :-)) - så står han og kigger og siger TISSS.

Forleden var vi så i bad og han begyndte at tisse. Så sagde jeg "SE, du TISSER" og så griiinede han og var meget imponeret over sig selv :-) Jeg spurgte ham om det var sjovt og så grinede vi noget mere. Så begyndte han at presse og dermed tisse med vilje 5-6 gange og det var utrolig sjovt syntes han (indtil der ikke var mere i blæren, så var den leg slut...)

Jeg syntes det var fint at han begyndte at blive opmærksom på at det var noget han ...

Annonce

... kunne styre selv, også selvom det var i den "forkerte" retning.

... idag skiftede jeg ham så på puslebordet og så sagde han TIS og tissede på mig med vilje, til stor glæde for ham selv :-)

Ja, mit spørgsmål er jo så: Skal jeg bare ignorere det og tro at det holder han nok op med igen eller skal jeg bruge muligheden til at fortælle ham at man tisser på toilettet og prøve at stille ham op foran toilettet (eller bruge en toiletformindsker - vi vil ikke bruge potte, synes ligeså godt at han kan lære det rigtigt fra starten og det er jo også sådan vi andre gør).

Jeg synes bare det er al al for tidligt, og jeg er meget optaget af at håndterer hele det her ble-smidningshysteri korrekt og IKKE presse ham (flere af mine veninder mener at deres er klar som 1½ årige og har købt potter!!!). Men når han synes det er sjovt er det så en god måde at introducere ham?

Jeg ved godt at han skal være fysisk klar (altså kunne mærke FØR det sker) og det kan han jo slet slet ikke endnu og jeg har ingen ambitioner om at tage bleen af ham, men er dette en god anledning til at introducere hvad et toilet skal bruges til?

På forhånd tak
Iben, tissetroldens mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder