Svar: Bummelum i badekar
13. november 2014
Alder:
17 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Når din datter har lavet afføring i badekarret,så kan det godt forklares med, at hun har slappet af i sine tarme på grund af det varme vand og afføringens trangen har derfor meldt sig her. Samtidig har det så passet ind med hendes afføringsrytme, at hun har fået bad på dette tidspunkt.
De fleste børn vil dog, når de er mellem 1.5-2 år ofte få en periode, hvor de pludselig er meget interesserede i deres nedre dele. Hun tager bleen af, piller sig i tissekonen og i numsen, opdager at hun tisser og har afføring osv. og hun vil sagtens kunne spørge "a´det?" og lignende, fordi hun nu er opmærksom på den del af sin krop. Og det er rigtig dejligt, det skal man naturligvis lade hende gøre og tage så stille og roligt og naturligt som muligt.
Det sker, men det er dog sjældent, at det er tegn på, at barnet er klar til renlighed. For mange børn er det en undersøgende periode og handler ikke om, at barnet fysiologisk er parat til at træne renlighed. Det er f.eks. en forudsætning, at hun skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer, ligesom hun også skal kunne fornemme vandladningstrang osv.
Når det er sagt, så er der dog ikke noget i vejen for, at du med den alder din datter har, prøver at købe en potte, som kan stå på badeværelset og så kan din datter prøve sætte sig på den, når hun får tøjet af, og før hun skal i bad. Som noget helt naturligt og mere som en leg, for at se om hun så vil begynde at bruge den. Hvis hun gør det, så er det naturligvis helt okay, og så må du se, hvad tiden så bringer. Det kan godt være, at hun hører til de børn, som bliver tidligt renlige, og at hun derfor til sommer vil være klar til helt at smide bleen - det kan som sagt også være, at det lige nu blot er en undersøgende fase, og at hun så glemmer det igen.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske