Svar: Bummelum i badekar

13. november 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Når din datter har lavet afføring i badekarret,så kan det godt forklares med, at hun har slappet af i sine tarme på grund af det varme vand og afføringens trangen har derfor meldt sig her. Samtidig har det så passet ind med hendes afføringsrytme, at hun har fået bad på dette tidspunkt.

De fleste børn vil dog, når de er mellem 1.5-2 år ofte få en periode, hvor de pludselig er meget interesserede i deres nedre dele. Hun tager bleen af, piller sig i tissekonen og i numsen, opdager at hun tisser og har afføring osv. og hun vil sagtens kunne spørge "a´det?" og lignende, fordi hun nu er opmærksom på den del af sin krop. Og det er rigtig dejligt, det skal man naturligvis lade hende gøre og tage så stille og roligt og naturligt som muligt.

Det sker, men det er dog sjældent, at det er tegn på, at barnet er klar til renlighed. For mange børn er det en undersøgende periode og handler ikke om, at ...

Annonce

... barnet fysiologisk er parat til at træne renlighed. Det er f.eks. en forudsætning, at hun skal kunne holde sig tør i mindst 3 timer, ligesom hun også skal kunne fornemme vandladningstrang osv.

Når det er sagt, så er der dog ikke noget i vejen for, at du med den alder din datter har, prøver at købe en potte, som kan stå på badeværelset og så kan din datter prøve sætte sig på den, når hun får tøjet af, og før hun skal i bad. Som noget helt naturligt og mere som en leg, for at se om hun så vil begynde at bruge den. Hvis hun gør det, så er det naturligvis helt okay, og så må du se, hvad tiden så bringer. Det kan godt være, at hun hører til de børn, som bliver tidligt renlige, og at hun derfor til sommer vil være klar til helt at smide bleen - det kan som sagt også være, at det lige nu blot er en undersøgende fase, og at hun så glemmer det igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre