Svar: Laver i bukserne - 5 år
3. august 2003
Alder:
5 år
Kære Anette
Det er meget normalt at børn går om bag en stol eller gemmer sig, for at lave afføring i fred. Det er en fase, som de fleste børn kommer igennem og det er vigtigt at man her ikke forcerer noget, eller på anden måde laver en magtkamp, som forældrene altid vil tabe.
Et eller andet sted er det jo et godt tegn at din søn er bevidst om at han laver; nu mangler han bare sige til inden. For nogle børn tager det lang tid at opøve denne kontrol og nogle børn har svært ved at skulle give slip på deres afføring, som de føler kan være en del af dem selv.
Jeg tror at I så vidt muligt skal lade ham få fred og undgå skæld ud og formaninger. På et tidspunkt vil han sandsynligvis selv begynde at vise interesse for at komme på toilettet og her må I så hjælpe og rose ham så godt I kan og også give plads til uheld.
Det er meget almindeligt bedst at kunne lave på sit eget toilet. Nogle mennesker (også voksne) er i stand til at kunne holde sig i dagevis foreksempel under en ferie, fordi de ikke er hjemme på deres eget toilet.
Nogle børn vil gerne at der er selskab og bryder sig ikke om at døren er lukket, andre børn vil helst være i fred og vil være sikre på at ingen forstyrrer. I nogle børnehaver er der fælles toiletter, hvilket kan være svært for jeres dreng, hvis han hører til dem der helst vil være i fred og uforstyrret.
Er han i stand til selv at tørre sig, ellers kunne det være derfor at der er bremsespor i underbukserne.
Jeg synes du skal se tiden an og se om det ikke kommer af sig selv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske