Svar: Datter på 4 vil ikke gå på WC
31. juli 2003
Alder:
4 år
Hej med dig
Jeg tror at I skal lade være med at gøre så meget. Jeres datter er helt sikkert klar over at hun tisser og hun synes sikkert heller ikke selv at det er særlig rart, så lad hende få tid til at ville det anderledes.
Det hjælper ikke at I lokker med is eller chokolade. Det hjælper ikke at skælde ud og blive sur,- alt det har I fundet ud af,- så lad vær.
Det vil heller ikke hjælpe at fortælle hende at hun er en stor pige og kun babyer bruger ble. Måske vil hun gerne være en baby og være som lillesøster. Det er ganske sikkert en reaktion på at være blevet storesøster, der gør at hun ikke længere er renlig.
Nogle børn er fantastisk gode til at kontrollere både deres afføring og vandladning og man kan som mor være sikker på at lige så snart man har sat sig for at amme den lille så kalder den store fra toilettet - moar, jeg er færdig...
Prøv i en periode at gå op i andet end hendes tisseri, selv om det er svært. Giv hende selvtillid ved at lade hende hjælpe med alt det hun kan, som en lille baby ikke kan. Fortæl hende hvor speciel og dejlig hun er og hvor glade I er for hende og for alt det hun kan og gør. Giv hende masser af positiv kontakt.
Husk at mange i en periode er kommet for at beundre den lille ny og hele tiden kommenterer hvad hun kan. Hvor er hun blevet stor..se hun har fået to tænder..nu triller hun..se hun er begyndt at kravle osv. Og den lille er ligeglad, men det er storesøster ikke.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske