Svar: Datter på 4 vil ikke gå på WC

31. juli 2003

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Jeg tror at I skal lade være med at gøre så meget. Jeres datter er helt sikkert klar over at hun tisser og hun synes sikkert heller ikke selv at det er særlig rart, så lad hende få tid til at ville det anderledes.

Det hjælper ikke at I lokker med is eller chokolade. Det hjælper ikke at skælde ud og blive sur,- alt det har I fundet ud af,- så lad vær.

Det vil heller ikke hjælpe at fortælle hende at hun er en stor pige og kun babyer bruger ble. Måske vil hun gerne være en baby og være som lillesøster. Det er ganske sikkert en reaktion på at være blevet storesøster, der gør at hun ikke længere er renlig.

Nogle børn er fantastisk gode til at kontrollere både deres afføring og vandladning og man kan ...

Annonce

... som mor være sikker på at lige så snart man har sat sig for at amme den lille så kalder den store fra toilettet - moar, jeg er færdig...

Prøv i en periode at gå op i andet end hendes tisseri, selv om det er svært. Giv hende selvtillid ved at lade hende hjælpe med alt det hun kan, som en lille baby ikke kan. Fortæl hende hvor speciel og dejlig hun er og hvor glade I er for hende og for alt det hun kan og gør. Giv hende masser af positiv kontakt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Husk at mange i en periode er kommet for at beundre den lille ny og hele tiden kommenterer hvad hun kan. Hvor er hun blevet stor..se hun har fået to tænder..nu triller hun..se hun er begyndt at kravle osv. Og den lille er ligeglad, men det er storesøster ikke.

Held og lykke

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin