Brev:
Datter på 4 vil ikke gå på WC
31. juli 2003
Alder:
4 år
Datter på 4 vil ikke gå på WC
Hej
Jeg har en datter på snart 4 år, der hellere vil tisse i bukserne end gå på wc.
Hun var blefri om dagen da hun var 2½ år gammel uden problemer og uden at vi pressede hende til det. Derefter havde hun stort set ingen uheld. Hun bruger stadig ble om natten.
Men når der er sket nyt har hun reageret ved at begynde at tisse i bukserne. Eksempelvis lige før hun skulle i børnehave og lige da hun var startet. Men det varede ikke længe så havde hun styr på det igen. Vi har altid forsøgt ikke at gøre et stort nummer ud af det.
Men så her efter at vi har fået barn nummer 2 (hun er nu 9 mdr.) er det blevet til et vedvarende problem. Jeg ved godt at det formegentlig har noget med den lille at gøre (jalousi). Men nu har det stået på i over et ½ år og jeg ved ikke mere, hvad vi skal gøre.
Vi har forsøgt ikke at skælde ud og hjælpe hende i noget nyt tøj, men det er ikke altid lige let ikke at blive sur. Vi har forsøgt at lave aftaler om at hvis ikke hun tissede så fik hun en is eller et stykke chokolade. Men det hjælper ikke. Vi kan spørge hende om hun skal tisse fordi vi kan se det på hende. Man hun svarer nej, og 2 minutter efter har hun tisset i bukserne. Siger vi hun skal, bliver hun sur og vil slet ikke.
Hvad kan vi gøre??