Svar: Blestop
1. november 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Trunte
Tak for dit brev og alle dine tanker - og dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at jeres lille familie trives :)
Man kan sige, at det at starte i børnehave lige om lidt, naturligt vil skabe nogle forandringer, jeres dreng vil blive mødt af nye krav og skal vænne sig til mange nye ting og rutiner. Det bliver naturligt udfordrende og krævende for ham - og derfor er det måske ikke lige nu at I skal træne renlighed.
Jeg tænker også at årstiden er imod jer - for det kan være rigtig svært at nå toilettet hurtigt, hvis man er på legepladsen, mærker man skal tisse, har flyverdragt på og så skal nå ind uden at der sker uheld - det er næsten dømt til at mislykkes og det er naturligt synd for ham. Det kan være lettere at træne renlighed, når vejret er varmere og mængden af tøj derfor mindre.
Det er naturligvis synd, hvis I ligesom har fået forpasset det tidspunkt, hvor han selv har lyst til at samarbejde omkring det og synes det er interessant - det er vigtigt at gribe muligheden, når den er der, for det er lettere at træne renlighed, hvis han selv er interesseret.. Men modsat, så kan det at han jo netop begynder i børnehave og finder ud af at de andre børn ikke bruger ble, måske motivere ham til at forsøge og få interessen igen og derfor tænker jeg at tiden naturligt også vil arbejde for ham og hjælpe jer videre.
Som udgangspunkt så er det fint med bleen, fordi den kan bruges som en tryghed. Uanset hvordan man reagerer, så er det at tisse eller lave i bukserne altid et nederlag, hvor det at have en tør ble er en succes. Og jeg er derfor tilhænger af at man ikke tager bleen af for hurtigt - men det betyder også at han samtidig med bleen skal have faste toilettider. Bleen skal bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned, og han skal følges på toilettet og hjælpes med at tisse der.
Du skriver at jeres dreng ikke længere gør jer opmærksom på at han skal tisse og det er her rigtig vigtigt, at I ikke forventer dette - men at det er jer, som bestemmer at det er nu. Det vil sige, at når og hvis I mener at det er tid, så skal I ikke spørge ham, men følge ham derud "kom skat vi skal lige ud at tisse" - det gælder som det første om morgenen, og det sidste inden han skal i seng, og det gælder også inden I kører op for at handle, inden han løber ud på legepladsen osv.
Og jeg synes et eller andet sted godt, at I kan forsøge at holde lidt fast i dette, når han er derhjemme, så han ikke helt glemmer fornemmelsen for tissetrang, men det første stykke tid i børnehaven vil han måske have brug for sin ble. I kan tale med pædagogerne om at I hjemme træner renlighed og bede dem hjælpe ham med at komme på toilet i tide - netop så han stadig lærer det og forhåbentlig med tiden finder ud af at det er sådan det foregår i børnehaven - men hvor bleen stadig er en sikkerhed, fordi han lige nu skal koncentrere sig om "bare at være børnehavebarn" og alt det nye der sker og det er rigeligt.
I skal altså lige nu prøve at finde balancen imellem ikke at presse ham unødigt, men samtidig også lade det være noget helt naturligt at han tisser på toilettet, når han er derhjemme - han tisser i forbindelse med sit bad om aftenen og når han står op om morgenen osv. Og trygheden ved toilettet kommer sandsynligvis igen i takt med at han flere gange oplever at det lykkes at tisse og at det er uproblematisk. Trygheden ved toilettet i børnehaven vil måske komme fordi de i børnehaven har "børnetoiletter", som han naturligt nok vil være mere tryg ved fordi de er mindre og sjovere - og fordi de andre børn bruger dem:) Og så må I se hvordan indkøringen fungerer og hvad han viser sig parat til og hvornår.
Hvis han er på toilet og I ved at han har afføringstrang men ikke tør presse, så må I være hos ham, sidde foran ham, hjælpe ham med at rokke lidt frem og tilbage, bede ham presse, berolige og betrygge og se om det så ikke lykkes. I skal naturligvis også sikre at hans mave fungerer og at han ikke har hård mave - hvis han har det, så vil det gøre problemet med afføring værre. Det er vigtigt at holde hans mave igang, så afføringen er blød og let at komme af med, uden at han får så tynd mave, at han ikke kan holde på det...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske