Svar: Blestop

1. november 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Trunte

Tak for dit brev og alle dine tanker - og dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at jeres lille familie trives :)

Man kan sige, at det at starte i børnehave lige om lidt, naturligt vil skabe nogle forandringer, jeres dreng vil blive mødt af nye krav og skal vænne sig til mange nye ting og rutiner. Det bliver naturligt udfordrende og krævende for ham - og derfor er det måske ikke lige nu at I skal træne renlighed.

Jeg tænker også at årstiden er imod jer - for det kan være rigtig svært at nå toilettet hurtigt, hvis man er på legepladsen, mærker man skal tisse, har flyverdragt på og så skal nå ind uden at der sker uheld - det er næsten dømt til at mislykkes og det er naturligt synd for ham. Det kan være lettere at træne renlighed, når vejret er varmere og mængden af tøj derfor mindre.

Det er naturligvis synd, hvis I ligesom har fået forpasset det tidspunkt, hvor han selv har lyst til at samarbejde omkring det og synes det er interessant - det er vigtigt at gribe muligheden, når den er der, for det er lettere at træne renlighed, hvis han selv er interesseret.. Men modsat, så kan det at han jo netop begynder i børnehave og finder ud af at de andre børn ikke bruger ble, måske motivere ham til at forsøge og få interessen igen og derfor tænker jeg at tiden naturligt også vil arbejde for ham og hjælpe jer videre.

Som udgangspunkt så er det fint med bleen, fordi den kan bruges som en tryghed. Uanset hvordan man reagerer, så er det at tisse eller lave i bukserne altid et nederlag, hvor det at have en tør ble er en succes. Og jeg er derfor tilhænger af at man ikke tager bleen af for hurtigt - men det betyder også at han samtidig med bleen skal have faste toilettider. Bleen skal bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned, og han skal følges på toilettet og hjælpes med at tisse der.

Du skriver at jeres dreng ikke længere gør jer opmærksom på at han skal tisse og det er her rigtig vigtigt, at I ikke forventer dette - men at det er jer, som bestemmer at det er nu. Det vil sige, at når og hvis I mener at det er tid, så skal I ikke spørge ham, men følge ham derud ...

Annonce

... "kom skat vi skal lige ud at tisse" - det gælder som det første om morgenen, og det sidste inden han skal i seng, og det gælder også inden I kører op for at handle, inden han løber ud på legepladsen osv.

Og jeg synes et eller andet sted godt, at I kan forsøge at holde lidt fast i dette, når han er derhjemme, så han ikke helt glemmer fornemmelsen for tissetrang, men det første stykke tid i børnehaven vil han måske have brug for sin ble. I kan tale med pædagogerne om at I hjemme træner renlighed og bede dem hjælpe ham med at komme på toilet i tide - netop så han stadig lærer det og forhåbentlig med tiden finder ud af at det er sådan det foregår i børnehaven - men hvor bleen stadig er en sikkerhed, fordi han lige nu skal koncentrere sig om "bare at være børnehavebarn" og alt det nye der sker og det er rigeligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal altså lige nu prøve at finde balancen imellem ikke at presse ham unødigt, men samtidig også lade det være noget helt naturligt at han tisser på toilettet, når han er derhjemme - han tisser i forbindelse med sit bad om aftenen og når han står op om morgenen osv. Og trygheden ved toilettet kommer sandsynligvis igen i takt med at han flere gange oplever at det lykkes at tisse og at det er uproblematisk. Trygheden ved toilettet i børnehaven vil måske komme fordi de i børnehaven har "børnetoiletter", som han naturligt nok vil være mere tryg ved fordi de er mindre og sjovere - og fordi de andre børn bruger dem:) Og så må I se hvordan indkøringen fungerer og hvad han viser sig parat til og hvornår.

Hvis han er på toilet og I ved at han har afføringstrang men ikke tør presse, så må I være hos ham, sidde foran ham, hjælpe ham med at rokke lidt frem og tilbage, bede ham presse, berolige og betrygge og se om det så ikke lykkes. I skal naturligvis også sikre at hans mave fungerer og at han ikke har hård mave - hvis han har det, så vil det gøre problemet med afføring værre. Det er vigtigt at holde hans mave igang, så afføringen er blød og let at komme af med, uden at han får så tynd mave, at han ikke kan holde på det...

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.