Brev:
Lidt flere selvstændigheds-udfordringer:-)
1. november 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Lidt flere selvstændigheds-udfordringer:-)
Kære Helen.
Vi fik meget ud af at læse dit sidste svar ang. opdragelse/selvstændighed, men har lige et opfølgende spørgsmål her 4 mdr senere...
Synes vores datters lyst til at gøre det modsatte af hvad mor og far synes er taget gevaldigt til her på det sidste (og som du også skrev sidst, så er det jo ikke i sig selv noget dårligt tegn, men nok bare tegn på at hun er igang med at udvikle selvstændighed for fulde gardiner:-)).
Der har dog været nogle episoder, som vi er lidt i tvivl om, hvordan vi bedst takler. Det er situationer, hvor hun gør noget, hun ikke må, men hvor vi ikke lige kan se muligheden for at stoppe hende/være den myndige forælder. Altså fx hvis hun går rundt i lejligheden og synger/råber højlydt og tydeligvis godt ved, at det må hun ikke, men virker til at hun synes det er mega sjovt (fordi hun netop ikke må;-)).
Hvis vi så har opbrugt alle fiffige tricks til, hvordan vi får hende til at lade være (siger det til hende, prøver at aflede hende, prøver at give hende opmærksomhed på en anden måde, prøver at give hende alternativer osv. osv.) og hun stadig har en fest med det (eller måske er sur og siger: jo, jeg må gerne synge højt!!, hvad er det så vi gør?? Det eneste, vi har tænkt som en mulighed er at give hende timeout, men er det ikke lidt voldsomt i sådan en situation? Og hvornår er det egentlig godt at bruge det - og hvordan?
Synes vi er kommet ind i lidt en træls spiral for tiden, hvor hun i bestemte situationer tit gør noget, hun ikke må (fx rejser sig op ved bordet og fjoller, når vi spiser aftensmad, går ned fra bordet før hun må, ikke vil åbne munden, når hun skal have børstet tænder, ...) og derudover tit (mest sidst på dagen) larmer meget/snakker højt, og vi derfor også dér påpeger noget, vi vil have hende til at gøre anderledes. Altså - jeg synes der er lige rigeligt med træls tid med irettesættelse frem for hygge... Men som sagt, måske det bare er normal udvikling??
Mange hilsner fra
Mig