Lidt flere selvstændigheds-udfordringer:-)

1. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Lidt flere selvstændigheds-udfordringer:-)

Kære Helen.

Vi fik meget ud af at læse dit sidste svar ang. opdragelse/selvstændighed, men har lige et opfølgende spørgsmål her 4 mdr senere...

Synes vores datters lyst til at gøre det modsatte af hvad mor og far synes er taget gevaldigt til her på det sidste (og som du også skrev sidst, så er det jo ikke i sig selv noget dårligt tegn, men nok bare tegn på at hun er igang med at udvikle selvstændighed for fulde gardiner:-)).

Der har dog været nogle episoder, som vi er lidt i tvivl om, hvordan vi bedst takler. Det er situationer, hvor hun gør noget, hun ikke må, men hvor vi ikke lige kan se muligheden for at stoppe hende/være den myndige forælder. Altså fx hvis hun går rundt i lejligheden og synger/råber højlydt og tydeligvis godt ved, at det må hun ikke, men virker til at hun synes det er mega sjovt (fordi hun netop ikke må;-)).

Hvis vi så har opbrugt alle fiffige tricks til, hvordan vi får hende til at lade være (siger det til hende, prøver at aflede ...

Annonce

... hende, prøver at give hende opmærksomhed på en anden måde, prøver at give hende alternativer osv. osv.) og hun stadig har en fest med det (eller måske er sur og siger: jo, jeg må gerne synge højt!!, hvad er det så vi gør?? Det eneste, vi har tænkt som en mulighed er at give hende timeout, men er det ikke lidt voldsomt i sådan en situation? Og hvornår er det egentlig godt at bruge det - og hvordan?

Synes vi er kommet ind i lidt en træls spiral for tiden, hvor hun i bestemte situationer tit gør noget, hun ikke må (fx rejser sig op ved bordet og fjoller, når vi spiser aftensmad, går ned fra bordet før hun må, ikke vil åbne munden, når hun skal have børstet tænder, ...) og derudover tit (mest sidst på dagen) larmer meget/snakker højt, og vi derfor også dér påpeger noget, vi vil have hende til at gøre anderledes. Altså - jeg synes der er lige rigeligt med træls tid med irettesættelse frem for hygge... Men som sagt, måske det bare er normal udvikling??

Mange hilsner fra
Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland