Blestop

1. november 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Blestop

Hej Helen.

Vi står i lidt af et dilemma, og håber du kan hjælpe:-).

For 3-4 måneder siden begyndte vi at forberede vores yngste dreng på, at han skulle til at smide bleen, da han skal starte i børnehave! Han var meget interesseret i vores planlægning og viste stor interesse, og vi fortalte ham også løbende at nu nærmede tiden sig for blestop! Hans storebror var yngre da han stoppede med at bruge ble, både dag og nat, så vi mente at det nok ville gå ligeså godt for hans lillebror:-)

Jeg tog en uges ferie for at starte "projekt blestop" sammen med ham, for at kunne være der hele tiden, så han kunne blive fortrolig med tanken om ikke at have ble på. Det skal lige siges, at han i forvejen var vant til at tisse på potten hos sin dagplejemor (men gad ikke hjemme), så toilettet og potten var ikke fremmed for ham! Den første dag, mandag, skete der ca.10 våde uheld, men det blev heldigvis meget hurtigt bedre. Men han nægtede at lave stort de første par dage!! Først om onsdagen skete det, og han var super stolt af "gevinsten". Men selvom han havde prøvet at lave på toilettet, gjorde det ham ikke mere interesseret, tværtimod, det var som om han ikke kunne lide tanken om at give slip! Så han gjorde det bare i bukserne i stedet.

Der gik ikke ret lang tid før han var helt renlig hvad tissen angik, men han blev ved med at være usikker på at komme af med afførringen på toilettet, så det forsatte han med at gøre i bukserne, men kun hver 2.dag, hvilket resulterede i at han havde ondt i maven og ikke kunne koncentrere sig om at lege, fordi han skulle af med noget. Han gjorde os godt nok altid opmærksom på når han skulle lave, men når han så endelig kom op på toilettet så ville han ikke.. sådan rendte han frem og tilbage 4-8 gange indtil han til sidst gjorde det i bukserne, hvorefter han kunne få fred igen til at lege! Det var virkelig bare så synd for ham!!

(han har selvfølgelig også haft nogle gode dage hvor det er lykkedes ham at lave på toilettet, og så var han jo pave stolt igen:-)

Vi snakkede meget med hans dagplejemor om det, og hun syntes selvfølgelig også at det var rigtig synd for ham, at han ikke kunne blive fortrolig med at gå på toilettet, og hun var naturligvis også frustreret over at skulle rende ...

Annonce

... frem og tilbage SÅ mange gange med ham indtil han til sidst gjorde det i bukserne.. så hun begyndte at give ham en up&go ble på når de skulle ud at gå eller bare ud i haven! Men det syntes jeg jo var lidt af et nederlag for ham, og også forvirrende! Vi brugte kun up/go bleerne når han skulle sove, og kaldte dem for natunderbukser, så han ikke følte at han fik ble på!

Men det der så er sket nu, er at vores dagplejemor med tiden har skruet op for bleerne, så han faktisk har dem på næsten hele dagen! Så nu gider han ikke at gøre os opmærkomme på når han skal tisse mere, nu gør han det bare i bleen, og er også engang imellem begyndt at lave om natten, eller når han sover til middag, for der ved han jo at han har ble på! Jeg føler at vi er tilbage ved start igen!

Jeg har lidt den mening, at når bleen først er kommet af så skal den ikke på igen.. for ikke at give ham en nederlagsfølelse, eller gøre ham forvirret! Så hellere tage de uheld der kommer, og rose ham for de gange for det lykkedes! Men på den anden side er jeg jo bestemt heller ikke interesseret i at hans lille mave skal gå i stå, og at det skal gå hen at blive et dagligt problem, ikke bare for ham, men for os alle sammen!

Han er en meget glad, klog og aktiv dreng der spiser som han skal, og den her situation har heller ikke påvirket ham og hans gode humør, for vi aldrig skældt ud eller gjort et stort nummer ud af det, hvis/når der sker et uheld, netop for at han ikke skal blive mere nervøs for at gå på toilettet!

Jeg har lidt på fornemmelsen, nu efter et stykke tid, at det er fordi han ikke gider at bruge tid på at gå på toilettet, trods faste toilettider og hygge når seancen skal udføres! Og nu synes jeg måske at tiden for at starte forfra er overskredet da han starter i børnehave om et par dage!!

Så nu er mine spørgsmål så:

1. Syntes du han skal have bleen på igen indtil sommer, hvor han kan gå med bar numse og har lidt nemmere ved at øve sig, eller skal vi starte forfra igen?

2. Har du et godt råd til hvordan han kan blive venner med toilettet (igen)??

Jeg håber virkelig at du har nogle gode råd og nogle gode erfaringer du kan dele ud af, for den her situation er lidt opslidende:-).

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Trunte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder