Svar: Hjælp til den afføring

21. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære forældre

Tak for jeres brev - og jeg håber at I har fået lidt gang i maven, når jeg nu svarer jer i dag :)

Det lyder som en rigtig god idé, at gribe situationen, hvor hun faktisk laver lidt i toilettet og derefter selv erklærer, at så kan bleerne blive givet til hendes fætter. Så er hun jo tydeligt motiveret og jeg synes det er helt okay, at du derfor har fjernet bleerne. Men hun mangler den sidste hurdle - det lyder som en mental barriere, at hun har rigtig svært ved at slippe sin afføring. Og jo mere hun holder sig, jo sværere bliver det naturligt for hende.

Det er en rigtig god idé at give hende nogle fødevarer som sætter lidt gang i maven og du kan også overveje at give hende lidt laktulose i en periode. Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, men det er vigtigt at afføringen ikke er hård og svær at komme af med. Hvis den er det, så vil hun opleve det meget ubehageligt at presse, hun vil synes at det gør ondt - hvilket det faktisk også kan gøre. Hun kan også risikere at få en lille rift ved endetarmen og det vil svie og være ekstra ubehageligt og igen gøre, at hun så holder sig endnu mere - det er en rigtig dum cirkel at komme ind i. Derfor er det vigtigt at holde maven igang og at afføringen er let at komme af med. Jo flere små succesoplevelser hun får, hvor hun ...

Annonce

... oplever, at hun rent faktisk kan komme af med afføringen og at det ikke er slemt, jo bedre er det.

Det er rigtig godt at du går med hende på toilettet og du må gerne sætte dig foran hende, holde om hende, lad hendes ben støtte på dine lår, guide hene i at presse samtidig med at hun f.eks. vipper lidt frem og tilbage, berolige og betrygge, så hun hjælpes til at komme over den sidste hurdle. "Jeg ved godt at det er svært, men jeg hjælper dig skat".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og nogle gange kan det faktisk også i denne situation være en idé med et belønningssystem. Det kan være klistermærker, stjerner eller lignende hun får, når hun har afføring på toilettet og når der f.eks. er samlet 10 stjerner så udløser det noget hun rigtig gerne vil. Nogle gange kan det også hjælpe at give en lille chokoladeknap eller vingummibamse, fordi det er noget hun normalt ikke får, men synes er super skønt, og det kan være så motiverende, at hun så tør presse. På sigt skal hun naturligvis ikke blive ved med "belønning" - lige nu er det kun for at få hende over den sidste hurdle, den sidste barriere.

Hun vil rigtig gerne, giver direkte udtryk for dette "jeg vil gerne, men jeg kan ikke" og jeg synes det lyder helt fint, at I derfor gør hvad I kan for at det kan lykkes.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år