Hjælp til den afføring

21. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Hjælp til den afføring

Kære Helen.

Ja beklager overskriften, men det er virkelig det vi har brug for!

Vores datter er nu 3 år og 5 mdr. Hun har ikke brugt ble om dagen siden foråret og er også helt renlig om natten. Hun har aldrig uheld. Undtagen lige med afføringen - her har hun heller ikke uheld, men der kommer så heller ikke noget.

Forklaring kommer her: Hun har i hele denne periode haft det rigtig svært med at lave afføring på toilettet og det er faktisk kun sket 3 gange. I stedet har hun bedt om at få en ble på og så står hun ude på toilettet og laver i bleen. Vi har egentlig taget det stille og roligt, men nu skal der ske noget, eller det tror vi. Faktisk er vi i tvivl om vi skal presse hende. Børnehaven mener vi skal, men vi har også været lidt uenige her hen over sommeren.

Det er en lang historie, men der hvor vi er nu, er at hun egentlig gerne vil, men hun kan ikke - det fortæller hun os. Hun siger, at hun ikke kan lide det og hun er bange for at lave pølser på toilettet. Jeg sidder der med hende, læser bøger, prøver at lave lidt leg og få storebror med til at lave prutter, han har også læst for hende, men der sker bare INGENTING. Det er faktisk som om hun ikke kan få sig selv til at give slip. i lørdags kom der en lille pølse ud, da hun tissede og hun blev simpelthen så glad og ville med det samme forære bleerne væk til vores lille fætter. Jeg greb den, og nu er bleerne så gemt væk. Men altså vi har mandag aften nu og der er således ikke kommet den mindste lille klat siden i lørdags. Hun har været på toilet i børnehaven og herhjemme idag, men der ...

Annonce

... sker ikke noget. Hun fortæller, hun skal lave går med på toilettet, vi klemmer, læser og holder i hånd, taler sammen og så skal hun lige pludselig ikke alligevel. Da hun sidst på eftermiddagen bad om at få en ble på sagde jeg, "nej dem har vi ikke mere, men jeg vil gerne følge med dig på toilettet", og så ville hun ikke alligevel.

Hvad gør vi så nu? Holder fast eller går tilbage til bleen? Jeg overvejer at købe madvarer, der kan give lidt løs mave i morgen for at hjælpe på vej, men jeg ved ikke om vi presser hende for meget. Vi har haft en enkelt af disse perioder før, hvor der gik meget længe og hun får ikke hård mave til gengæld pruttede hun rigtig meget i bukserne indtil jeg en eftermiddag til sidst gav hende ble på og der så kom helt normal afføring ud.

Så hjælp os videre... Hun er en pige, der har brug for tryghed og finder det meget gennem mig. Hun er også glad, social, kvik og trives generelt. For hende har der nok været nogle "store" skift her henover sommeren, hun er stoppet med middagslur (som jeg tror hun egentlig stadig godt kunne bruge, men børnehaven har ikke ressourcer, så...) og hendes trygge base i storebroren er startet skole og dermed stoppet i børnehaven. Det er nu ok nu, men selv børnehaven tænkte over det her efter sommeren.

Nå det var lidt bonus det sidste, mest for at sige at hun trives, men at hun også er en stor, lille pige, som vi synes det kan være svært lige at vurdere, hvor høje krav man kan stille til. Samtidig skal der jo også stilles krav, så vi venter spændte på dit råd:)

De bedste hilsner
fra forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder