Brev:
Flytte eller ikke flytte
21. oktober 2013
Alder:
4 år, 11 mdr.
Flytte eller ikke flytte
Kære Helen
Jeg ved, at dette er et meget åbent spørgsmål, men tankerne tumler rundt i mit hoved, og jeg vil gerne høre dine tanker.
Min mand og jeg bor ikke sammen og har ikke gjort det i snart to år. Min søn og jeg er blevet boende i lejligheden, og hans far har fået en lejlighed i opgangen ved siden af. Han er således aldrig rigtig langt væk, og kan tilkaldes i nødsituationer - hvis han altså synes, at han har tid til at hjælpe. Vi har boet i det samme kvarter og samme gård (men to forskellige lejligheder) i hele min søns liv. Han kender også kun en institution, da den er integreret og overgang fra vuggestue til børnehaven blot betød, at han flyttede længere ned af gangen. Og i lang tid efter - et halvt år eller mere - sov han stadig lur i vuggestuen. Så selv i opbruddet har alting alligevel været det samme og meget trygt. Alligevel oplever han jo en del af sine nære venner flytter videre - i vinter flyttede tre rigtig nære venner væk med deres familie.
Mens min mand og jeg var sammen kiggede vi efter et andet sted at bo, og jeg har siden kigget videre alene. Men hver gang jeg ser noget interessant får jeg kolde fødder. Der er selvfølgelig hele det økonomiske aspekt i forhold til kun at have en indkomst. Men den anden del er at hive min søn væk fra alt det kendte, herunder flytte væk fra sin far. Vi kører ikke nogle af de berømte deleordninger. Hans far har skiftende arbejdstider, og synes vist, hvis man ser under alt kritikken også, at det er bedst (og lettest), at vores barn bor hos mig. Hans far henter ham så op til 5 gange om ugen i børnehave, spiser aftensmad med ham, og følger ham hjem (altså til opgangen ved siden af). Derudover er han begyndt at have en overnatning om ugen hos sin far. Den ordning er jo svær at køre videre, hvis vi flytter lidt længere væk.
Jeg vil gerne høre dine tanker om, hvad det betyder for et barn at blive fjernet fra sine trygge omgivelser. Er omkostningen for høj ift. gevinsten ved en altan, et drømmeboligområde eller en folkeskole med et godt ry? Jeg er sådan i tvivl. Som voksen kan det jo være lidt rart at lægge afstand til det hele, men for et barn er nærområdet jo tryghed.
Glæder mig til at høre din tanker!