Svar: Vil ikke slippe bleen

30. august 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Kirsten

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Der er ingen tvivl om at jeres datter har fuldstændig styr på både vandladning og afføring - hun kan holde sig, endda i mange timer, hvis det er nødvendigt og hun kan sagtens finde ud af at tisse og lave, hvis blot hun får bleen på. Det lyder således mere som en psykologisk hurdle hun lige skal over. Hun skal finde ud af at det er både lettere og rarere at gå på toilettet og helt undvære bleen.

Og jeg tænker umiddelbart at der er flere ting, som du kan forsøge. Det første er at du sætter dig ned og taler med hende om det. Du skal forklare hende, at det forventes at hun nu kan bruge toilettet uden at behøve bleen - at du forstår at det er svært og at det måske ikke lykkes første gang, at du naturligvis vil hjælpe hende, støtte hende og være der for hende ligeså meget som hun har brug for - men at det er tiden, at hun skal lære det nu.

Og så skal du prøve at spørge ind til, hvad hun selv har af forslag til hvordan det kan lade sig gøre. For hun skal medinddrages og I kan godt med den alder hun har og den selvstændighed hun viser, lave nogle aftaler med hende, så du og hun i fælleskab får løst det at blive renlig.

Hun skal naturligvis have et toiletsæde - hvilket hun sandsynligvis allerede har. Og du kan foreslå hende, at du sætter dig foran hende, holder om hende imens hun er på toilettet. Så du er der hele tiden. Du kan tænde for vandhanen, så hun kan høre vandet løbe og hun skal på samme måde få tisset til at løbe, du kan også læse en historie imens hun er på toilettet, så fokus er på noget andet - hvad der nu er behov for og hvad hun kunne tænkes at ville være med til.

Det kan være en rigtig god idé at undersøge om der er et børnetoilet i børnehaven eller måske er der et på jeres lokale bibliotek. Det at sidde på et toilet som passer i højden og som er lavet til børn, kan nogle gange give den tryghed der skal til, for at hun tør og finder ud af at det faktisk er okay. Det kan derfor være en god idé at lave en aftale med hende om at I forsøger på et bestemt toilet, så det i sig selv også bliver et lille projekt. Og måske er der netop et af toiletterne i børnehaven, som hun kan se sig selv bruge mere end de andre. Hvis børnehaven har åbne toiletter, hvor mange børn kan være på toilet samtidig, så kan det måske være en hæmsko for hende og så kan det være en god idé at lave en aftale om, hvilket toilet hun bruger i børnehaven.

Du kan også købe et par ...

Annonce

... "training-pants" og forklare hende at det ikke er en ble, men at det er et par specielle trusser, der kan hjælpe, hvis man ikke kan nå toilettet og kommer til at dryppe lidt i underbukserne. Det har hun jo ingen problemer med, men derfor kan hun stadig godt have glæde af at vide at hun har et par specielle trusser på, som hjælper hende, fordi I lige nu "træner" og at de ikke er til at tisse og lave i - men stadig er anderledes end et par rigtige trusser. Den skal hun naturligvis så have på hele tiden - og det i sig selv kan måske gøre, at hun så finder ud af at hun ikke vil bruge bleen mere, at det ikke er nødvendigt.

Du kan overveje belønningssystem. Det kan netop bruges, for at få det sidste lille skub, som gør at hun kan. Nogle bruger det at give en lille vingummi eller en chokoladeknap, hver gang det lykkes at lave på toilettet - andre bruger det at sætte en stjerne eller lignende på et stykke papir og når der så er samlet x-antal stjerner, så udløser det noget særligt - det kunne være legetøj, en tur i biografen eller lignende.

Det lyder altså for mig som om at du skal gøre hende klart, at nu er det tiden - og stille lidt kærlige krav om at lære det og turde. Anerkende at hun synes det er svært, vise forståelse, når hun vægrer sig, holder sig, græder, protestere, men holde fast i at hun sagtens kan, at du tror på at hun kan det, at du forstår at det er svært osv. men at du er der, hjælper hende og sammen kan I få det til at lykkes. Det er ikke noget hun skal gøre alene, det er noget du og far hjælper hende med.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så tale med hende om, hvorvidt hun selv har nogle idéer til, hvordan det kan lykkes. Hvad hun tror der skal til. Det er rigtig fint at hun siger "når jeg bliver en stor pige, så holder jeg op med at bruge ble" - men det er vigtigt at få sat en eller anden dato på, hvornår hun så er en stor pige og lave en aftale med hende omkring det. For det er ikke, når hun bliver storesøster eller når hun starter i skole.. Måske kan I forklare hende, at der er mange andre ting hun skal lære før hun starter i skole - ligesom hun har lært at gå, lært at tale, lært at hoppe osv. så skal hun også lære at tisse på toilettet uden ble - og hun kan sagtens lære det og hun skal lære det nu, for når hun kan det, så kommer der andre ting hun naturligt også skal lære.

Så et kærligt lille pres og skub i den rigtige retning og naturligvis stadig give hende den tryghed hun har brug for, for at det kan lykkes:)

Håber du kan bruge dette lidt videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far