3 årige som kan ikke falde til ro eller falde i søvn selv

30. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år

3 årige som kan ikke falde til ro eller falde i søvn selv

Kære Helen.

Vi har en pige, der lige er fyldt 3 år. Hun sover stadig til middag i børnehaven, dog sker det ikke hverdag.

For det meste er hun god til at falde i søvn også når hun sover til middag. Det er ofte faren der putter hende, det foregår ved at hun får læst og derefter går de ind på hendes værelse og han sidder ved hendes seng til hun falder i søvn. Hun har i et halvanden års tid haft en vane for at putte sine fingre i vores mund, når hun skulle falde i søvn (dvs. hun får sit natsut og samtidig får hun lov til at putte sine fingre i munden på en af os, hun piller ved læben og i munden!:-() Vi har overgivet os, da hun altid bliver hysterisk hvis vi siger at hun ikke må, eller vi blot vil holde hendes hånd i stedet. Derudover går det også hurtigere med at få hende til at falde til ro, når hun får lov til det. Problemet er, at der sommetider kan gå op til en ½ time hvor hun piller i vores mund!

Hver torsdag bliver hun hentet tidligt fra børnehavnen af sin farfar, hun kommer hjem til os ca. ½-1 time inden hun skal sove, hvilket hun gør ca. 19-19.30. vi har i lang tid døjet med, at netop disse torsdage er et mareridt mht. at få hende til at sove. Hun bliver puttet og pludselig kan hun ikke falde til ro, vil op for at enten spise eller hente et ekstra tøjdyr osv. Der kan snildt gå to timer før hun falder til ro, og vi render skiftevis rundt og er tosset/frustreret over at hun ikke sover.

Det er ikke fordi hun råber eller larmer, men så kommer hun ind til mig, som sover med lillebror (8 mdr) og vil lægge hos os (vi sover også i samme seng, da jeg ammer ...

Annonce

... ham i søvn). Jeg overgiver mig, og hun går straks i gang med at pille i min mund. Desværre falder hun som sagt først i søvn ved. 21.30-22 tiden og det ender så med at hun også sover der. Det er næsten hver torsdag det sker, for generelt er det ikke en svær opgave at få hende til at sove.

Hvis man ser bort fra at hun har den vane med fingrepilleriet og at hun ikke kan falde i søvn selv. Det tager gennemsnit et kvarter plus minus, fra lyset slukkes og til hun er faldet i søvn. Det er jo fint nok, men vi er simpelthen ved at blive skøre af at hun render frem og tilbage mellem hendes seng og vores på disse torsdage.

Det skal siges, at når hun kommer hjem med farfaren, så ender faren altid med at stå og snakke med ham i noget tid og hun bliver lidt ”efterladt” for sig selv, da jeg prøver at gøre lillebror klar til putning. Dog sker det for det meste, at jeg lige bruger ½ time på at spørge ind til dagen og evt. give hende noget at spise. Men hun er altid helt op at køre… vi prøver at få hende til at falde til ro og hun får ikke lov til at lave vilde ting eller se tv.

Vi håber du kan hjælpe os med to ting. Råd til hvad vi kan gøre mht. at få hende til at sove uden sut, fingre i vores mund og af sig selv. Råd til hvad vi kan gøre på disse frustrerende torsdage??

Det er planen, at hun skal aflevere sutten her lige om lidt, samt at lillebror skal ind og ligge i sin egen seng, i hendes værelse. Ja det er måske mange ting på én gang, men vi har brug for at jeg får søvn, da jeg stadig natammer ham og han netop ligger ved siden af mig.

Hilsen
os som savner at sove:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder