Vil ikke slippe bleen

30. august 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Vil ikke slippe bleen

Kære Helen,

Det er længe siden jeg har henvendt mig til dig, men nu jeg har brug for et godt råd igen.

Vi har et problem med at få vores datter på 4½ år til at tisse på toilettet uden at have ble på. Hun er fysiologisk totalt klar. Hun siger til når hun skal tisse eller lave stort, går ud på toilettet, får ble på, sætter sig op og gør det hun nu skal og hopper ned igen, tager selv bleen af og smider den ud.

Det har varet i rigtig lang tid nu, men vi har også givet hende så meget ro på som muligt, da der desværre også er kommet en skilsmisse ind i billedet. Far flyttede ud i november sidste år, men på trods af den ulykke, som det jo altid er, når forældre går hver til sit, så er vores datter overhovedet ikke i tvivl om at vi begge elsker hende højere end noget andet og gerne står på hovedet for at bære hende igennem så godt som muligt. Men klart er det en kæmpe sorg for os alle og især hende.

Hun har altid været et lidt følsomt og indadvendt barn, indtil hun har følt sig i trygge omgivelser, så det har været særlig vigtigt at hun ikke har følt sig presset til det her med bleen. Klart, at der har været perioder, hvor vi nok har været mere fokuseret på det, men vi har hele tiden været opmærksomme på at vi ikke skulle snakke for meget om den ble.

Vi har prøvet at få hende til at tisse udenfor i græsset her over sommeren, bare for at hun kunne vænne sig til at se "strålen" eller mærke følelsen af ingen ble, men hun nægter det pure! Hun har dog været meget interesseret og bedt om at få fortalt godnathistorier om at hun skal tisse på græsset eller i sandet. Ydermere bliver hun ved med at sige, at når hun bliver en stor pige vil hun holde op med at bruge ble. Det er så enten, når hun bliver storesøster (av, av) eller når hun skal starte i skole (halvandet år endnu med ble...).

I denne uge har hun været på ferie med sin far, og han havde forklaret hende at hun ikke skulle have ble med på ferie. Hun var meget nervøs omkring det, men jeg fik rykket hendes fokus over på nogle andre ting ved ferien, som hun kunne glæde sig over. Status er så, at hun stadig nægter at tisse på toilettet uden ble, men har tisset "alle andre steder" og er efter sigende meget stolt over det, når det lykkes.

Når jeg skriver nægter, så betyder det at hun holder sig (og det kan hun "sagtens" gøre en hel dag), eller bare ligger grædende og vred på gulvet og bliver stiv som en pind, hvis jeg prøver at sætte hende på toilettet. Selvom jeg giver hende visheden om, at det er ok ikke at tisse, men at ...

Annonce

... vi kan læse bøger eller lakere negle eller synge eller what ever. Hun holder sig hellere, men det resulterer jo bare i at hun må sætte sig ned diverse steder og krydse ben eller dryptisse, indtil jeg giver fortabt og kommer hende til undsætning med en ble.

Jeg har prøvet at lade som ingenting og fortælle hende at hun må bruge ble resten af livet, hvis hun har lyst. Det er helt ok at bruge ble og hvad jeg ellers kan komme på af kommentarer, som fjerner pres.

Hun kan efterhånden godt selv se, at det med at få ble på er problematisk også i børnehaven, så der holder hun sig også så vidt muligt. Så når jeg henter hende, bliver vi nødt til at køre hjem hvis jeg ikke har en ble på mig. Når hun er til fødselsdag eller til en legeaftale, holder hun sig, fordi hun ikke vil sige til forældrene, at hun skal have en ble på. Og det er jo heller ikke alle hjem, der ligger inde med bleer med børn i den alder.

Hun er på trods af sit følsomme væsen, en ret bestemt pige, og har i kraft af sin alder og enebarnsstatus med en mor og far, der selvfølgelig ikke kan frasige sig en portion dårlig samvittighed ifbm skilsmissen, en høj grad af selvbestemmelse. Så er det et spørgsmål om kontrol af mor og far (det er jo os som skal give hende bleen på hver gang)?

Hun har faktisk een gang tisset på toilettet i børnehaven, men sagde til en pædagog, at vi ikke måtte få det af vide (ved reelt set ikke om hun tissede, eller bare sagde det..), så er det en måde hun vedbliver at være lille og bevare kontrollen over mor og far?

Mht putning må vi heller ikke forlade værelset for "ellers står jeg bare op og går efter dig" eller "jeg er bange for, at du bliver væk" (heldigvis mere sjælden - men ellers ret så effektive kommentar..). Så det bliver til at jeg vandrer lidt frem og tilbage med vasketøj og kaffebrygning, men hun lukker først øjnene, når jeg sidder med hende i hånden. Jeg vil meget gerne hoppe på tungen for hende, men jeg tror absolut ikke at alt for bløde fløjelshandsker er gode for hende i længden - for nogle af os.
Men én ting ad gangen, og jeg tænker bleen først.

Jeg synes simpelthen, det er så synd for hende, at der er en kæmpe barriere, som synes umulig for hende at krydse og vi vil gerne hjælpe hende på bedste vis til at komme over det med bleen.

Jeg aner bare ikke hvilket approach, jeg skal tage, når hun kommer hjem nu fra ferie.

Håber du har et godt råd til hvordan vi kommer fra trin "øve på toilet med ble" til "toilet uden ble" på en god måde.

Mange hilsner

Kirsten

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder