Svar: Smid bleen projekt
26. juni 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre fra dig igen - og dejligt at høre at I har fulgt med på sidelinjen :)
Det lyder faktisk som om at jeres dreng er fysiologisk parat. Det lyder som om at han godt kan mærke, når han skal tisse og have afføring, og det lyder også som om at han godt kan holde sig - han er i hvert fald begyndt at sige til, når han ikke har ble på og fornemmer at det er nu og at han derfor skal på toilettet.
Han er naturligvis ikke særligt glad for våde bukser, det er irriterende at skulle have skiftet tøj og han er sandsynligvis også helt klar over, at I helst vil have, at han tisser på toilettet - men det betyder stadig ikke så meget for ham, at han vil afbryde sin film eller leg, for at gå på toilettet. Og her skal I forsøge at få ham på toilettet før han ser film eller før han går ud for at lege. Netop fordi "han skal tisse først", så han ikke behøver blive afbrudt - det kan være en fin regel og hvis man ikke går på toilettet og prøver at tisse, ja så er der ingen film ... På den måde, må I faktisk godt stille lidt krav, så det er jer der bestemmer, hvornår det er tid til at gå på toilet.
Det er på samme måde vigtigt, at I ikke spørger om han skal tisse, men siger "kom vi skal lige ud at tisse før vi kører" eller lignende, som en helt naturlig regel. Det er altså ikke umiddelbart muligt at sige nej. Og hvis han så alligevel nægter, så kan I godt anerkende dette og lade ham vente - men tisser han så i bukserne kort tid efter, ja så skal I drøfte det med ham og hvorfor det så netop er vigtigt at han går derud, når I beder ham om det. Så I igen forsøger at få skabt nogle regler og aftaler, som er vigtige, når man er næsten fire år:)
Nægter han toilettet og sker der ingen uheld, så bør i stadig 45-60 minutter senere bede ham gå på toilettet igen - for at sikre at det så lykkes og fordi han så har mere tissetrang der. Nogle gange kan det f.eks. hjælpe at sætte et æggeur til, som så ringer og så lave en aftale med ham om at det er okay og fint at han kan mærke at han ikke skal tisse, men at I sætter uret til og når det ringer, så skal han gå derud. Det kan være en måde at indgå et kompromis og samtidig også anerkende, at han gerne selv vil bestemme.
Det er en god idé at lade ham prøve at gå uden ble derhjemme, så han får lidt fornemmelse af, hvad det drejer sig om, og hvad det er han skal mærke efter. Og når han om morgenen f.eks. kun vil tisse i sin ble, så synes jeg godt I kan kræve at det så foregår på toilettet. Ikke bag sofaen eller hvor han nu kan finde på at stille sig - det er på badeværelset eller toilettet det foregår, også selvom man har ble på.
Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om renlighed og om kroppen og hvordan kroppen fungerer - hvorfor man skal gå på toilettet, vaske sig, spise sundt osv. så det bliver så naturligt som muligt. Og det er generelt en god idé at I sætter jer ned og tale med ham om, at nu er det tid til renlighed - så det bliver en fælles opgave, hvor I synliggør for ham, at det er sådan det er nu, det er noget I forventer. I skal naturligvis også tale med ham om, hvad I forventer af ham, og fortælle ham, at I er der, støtter ham, at I ved at det kan være svært, men at I hjælper ham. Alle børn skal være renlige og det skal han også - og det hjælper I ham med :)
Nogle børn har glæde af at høre om "drilleblæren" fordi det fjerner skyldfølelsen - det er ikke dem, der er noget galt med, det er deres blære der driller. Og mange børn vil gerne hjælpe drilleblæren med at finde ud af det, for man må jo ikke drille og den skal lære det.
Når han sidder på toilettet skal I forsøge at få ham til at prutte - for når han presser for at få en prut ud, så vil der måske komme lidt afføring med, og det er vigtigt for det giver ham nemlig følelsen af at kunne og at det ikke er så svært. Det er synd for ham, at han har problemer med så løs mave - måske skal I ændre lidt på hans kost, det kunne lyde som toddlers diarré ... Og det er vigtigt at I når han klager over ondt i maven forsøger at få ham på toilettet og ser om ikke det kan komme der.
Det er generelt en god idé at kræve at han sidder ned og ikke står op, når han tisser - både fordi han får tømt sin blære bedre, hvis han sidder ned, men også fordi det giver mulighed for at han så også kommer af med lidt afføring:)
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske