Brev:
Smid bleen projekt
26. juni 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Smid bleen projekt
Kære Helen.
Det er længe siden vi har spurgt om et af dine gode råd. Men følger din brevkasse flittigt, den er rigtig god at blive klog af.
Men denne gang har vi brug for et råd, som jeg ikke synes vi direkte har kunne finde svar på.
Vores dejlige store dreng fylder 4år til august og bruger stadigvæk ble. Det er ikke noget problem for os, men vi synes det har været og er lidt svært at finde ud af hvornår vi skal starte "smid bleen" projektet - og hvornår han er klar.
Han var lidt interesseret i toilettet for et år siden lige inden han sluttede i dagpleje. Men det tror vi skyldes, at en af pigerne i dagplejen smed bleen der. Hans interesse forsvandt dog helt, da han startede i børnehave. Vi valgte ikke at satse på det store "smid bleen" projekt da der var "start børnehave" projektet.
Det skal siges, at han siden han var 1 år har haft og har meget løs/tynd afføring - hvilket vi af lægerne har fået af vide, at sådan er hans mave åbenbart bare. Han klager tit over at han har ondt i maven et stykke tid inden han har afføring. Nogle gange kan bleerne ikke helt rumme hans afføring, og han har det op på ryggen. Vi han mærke, at det nu går ham på, især over i børnehaven.
Vi har det sidste halve år haft toiletstolen stående fremme på badeværelset og potten også. Vi har prøvet med faste toilettider, at sige nu skal vi lige ud og tisse, men det har han nægtet og slet ikke ville. Vi har prøvet i en periode i foråret at belønne med et klistermærke på en plakat på værelset, hver gang han gik på toilettet/potten - også selv om der ikke var noget resultat. Dette er lidt spændende et par dage, så gider han ikke det mere.
Den sidste måned har det dog pludselig ændret sig lidt, han siger at han tisser i bleen, og har også været lettere at få ud på toilettet (nogle gange). Vi har prøvet i weekender og om eftermiddagen at gå uden ble. Det har resulteret i flere gange hvor han er kommet løbende og sagt han skulle tisse eller "krudte" (Ja det hedder det hjemme hos os *g*). Han har også afbrudt sin leg udenfor og rendt hen og tisset på potten, som vi har sat uden for. Vi roser og han får klistermærker.
Men han har også dage hvor han evt. sidder og spiser eller ser en film, så tisser han bare. Og siger bagefter at han har tisset i bukserne. Vi er i tvivl om det er fordi han ikke gider at skulle ud og tisse, eller om han i nogle situationer ikke er klar over at det er nu han skal tisse. Det kan ske flere gange på en eftermiddag.
Han bliver lidt flov, når han så har tisset i bukserne. Dette gør vi dog ikke noget ud af andet end at sige, at det gør ikke noget, det var bare et uheld og så får han noget tørt tøj på.
Vi forsøger at læse hans signaler (klager over ondt i maven, eller går lidt væk) og hjælpe ham på toilettet, vi prøver med faste toilettider (morgen vil han dog absolut ikke på toilettet, han tisser altid i bleen der.)
Vi har fået børnehaven med på opgaven og de hjælper ham på toilettet nogle gange om dagen, tror dog ikke det er med så meget resultat, men det virker til at han godt vil. Han er stolt som en pave når det lykkes på toilettet, men han er meget svær at få der ud.
Nu skal vi 3 uger syd på i bil. Her satser vi på at gøre som vi plejer, faste tissetider, ble på når vi er i bilen og på tur, men uden når vi er hjemme.
Hvad er dine tanker - er han klar, eller stadigvæk umoden så han ikke helt er klar over hvornår det sker, eller er han bare dreng, som ikke rigtig gider at skulle afbryde en film, eller andet for at skulle ud og tisse?
Hvad er dine tanker for hvordan vi fortsætter med dette "smid bleen" projekt?
På forhånd tak for dit svar :-) og god sommer.
Venlig hilsen
Lotte